Siouxsie
"Manta Ray" (2007, Universal)
Rodonačelnica gothic post-punk scene, Siouxsie Siouxe, vokal Siouxsie And
The Banshees i veliki uzor Robert Smitha (The Cure), te nekadašnjih zvijezda
'80-tih Adam Anta, Toyah i Nine Hagen objavila je svoj prvi solo album.
Od posljednjeg studijskog albuma Siouxsie And The Banshees, "The Rapture",
prošlo je punih 12 godina. Sastav se rasturio, te se ponovno okupio 2002.
godine, za potrebe povratničke turneje koja je rezultirala albumom uživo
"Live Seven Year Itch" (2003.), te se nakon toga ekipa ponovno razilazi,
svatko
za svojim
osobnim afinitetima.
Siouxsie Sioux (pravim imenom Susan Janet Ballion) rođena je 27. V 1957.
u Bromleyu pored Londona u vrlo uglednoj intelektualnoj porodici. Majka joj
je bila kancelarijska sekretarica i prevoditelj, a otac laboratorijski
tehničar-specijalist
za zmijske protuotrove koji je 1971. umro od alkoholizma. Za vrijeme djetinjstva
pod "staklenim zvonom" Siouxsie je pokazivala velike znakove inata, prkosa
i nediscipliniranog ponašanja, pa je tako unatoč roditeljskoj brizi i njihovom
neprekidnom radnom i profesionalnom etikom iz čiste objesti ostavila vlastitu
baštu oko kuće da zaraste u džunglu - živica i korov oko kuće su bili
toliko visoki da su grmovi ruža i trnja posve prekrili čitavo dvorište i
protezali
se na okolna imanja uz velika negodovanja susjeda. S nepunih 15 godina
osjećala je potpunu otuđenost i osamljenost, te je otkrivši glazbeno-lirsko
/ scensku moć Bowiea, Lou Reeda, T. Rexa i The Stooges, počela zalaziti u
londonske gay
diskoteke gdje je usavršila svoj afinitet prema kasnijem glamouru, sado-mazohizmu
i novodolazećoj punk modi.
Prvi rock sastav u kojem je počela pjevati bio
je tinejdžerski Bromley Contingent u kome su članovi bili Billy Idol,
basist Steven Severin (kasnije u Siouxsie And The Banshees) i bubnjar Sid
Vicous
(kasnije basist Sex Pistols). Sa samom pojavom Sex Pistols, 1976., Siouxie
je bila njihova najžešća, najvatrenija i najvjernija obožavateljica koja
je navodno bila prisutna na svim njihovim koncertima u Britaniji, te
je u ranoj punk fazi često nastupala s njima. Jedan od takvih nastupa zbio
se
u rujnu 1976. na "Punk-Rock" festivalu u klubu 100 Club's kojeg je organizirao
sam manager Pistolsa - Malcom McLaren. Kada su Sex Pistolsi već postali
renomirano ime, ali još uvijek bez ikakvog objavljenog materijala, koncem
1976., sa
Bromley Contingent i Pistolsima je otputovala u Francusku gdje je na
koncertima nosila "svastiku" - kukasti križ. Oko toga se digla velika fama,
te se
sastav Bromley Contingent raspada i koncem 1976. nastaje Siouxsie And The
Banshees
koji je u narednih pet-šest, a i idućih dvadesetak godina, utjecao na
mnogobrojni kreativno / medijski auditorij u pogledu različitih trendova
- od post-punka,
new wavea i gothica, do dance-rocka i suvremenog alternativnog popa.
Kroz bogatu karijeru sastav je ostvario niz velikih uspjeha, a svakako treba
izdvojiti album "Kaleidoscope" (1980.) UK No. 5 i singl "Dear prudence"
(obrada
The
Beatles), koji je 1983. zauzeo nevjerojatni UK No. 3 i te godine bio
jedan od najvećih alternativnih post-punk hitova. U USA nikada nisu dobro
prolazili
sve do posljednje faze s albumom "Superstition" kada su dosegli svoj
jedini "veliki" američki pogodak došavši do pozicije broj 65. Hit poput
"The passanger"
iz 1987. (obrada Iggy Popa) kojeg već 20 godina svakodnevno
slušamo na radio programima i u klubovima, prošao je sramotno na top-listama.
Siouxsie je prije svega uvijek tjerala svoj stil, svoju glam-vamp modu
i svoj svjetonazor ne obrativši pažnju na prilagođenost trenutka,
već ganjajući svoju opsesiju sa inatom iz djetinjstva, koji se sticajem okolnosti
uvjek
pronašao u granicama konzumenata koji su rado podržali njenu opsesiju
ka zatomljenim, ugnjetavanim, ponekad nehajno zaboravljenim ili odbačenim
životnim
situacijama. S obzirom na ogromnu reputaciju koju ova, danas 50-togodišnja
dama new-waveovaca, darkera i punkera ima, nije joj bilo teško sakupiti
pozamašnu ekipu glazbenika, od 10 članova, za njen prvi solo album.
Osim
nje, na njezinom
prvom solo albumu su prisutni Steve Evans (gitara, ukulele, programi),
Charlie Jones (bas, klavijature), Clive Deamer (bubnjevi), Hassam
Ramzy i Ken Dewar
(udaraljke), Noko (gitare, klavijature i programi), Phil Andrews
(gitare, klavijature, programi), Terry Edwards (saksofon, truba, rog), Ted
Benham
(dulcimer, ksilofon) i Davide Rossi (gudački instrumenti). Poput
situacije koja otprilike prati Nick Cavea,
Siouxsie je nakon 30 godina značajnog punk i new wave/gothic rada dozvolila
samoj sebi veliko umjetničko
djelo lišeno
bilo kakvih klišeja. Glasovno i tekstualno, ona je i dalje prava
underground
zvijezda koja jednako dobro korespondira sa prošlošću, sadašnjošću
i budućnošću.
Album je 3. IX 2007. najavljen odličnim plesnim singlom "Into a swan"
koji je, na žalost, dosegao samo neznatni UK No. 59, dok je album
"Manta Ray" objavljen
tjedan dana kasnije i dosegnuo je u ovom šašavom vremenu downloada
samo "bijedni" UK No. 39. Ali prema situaciji koja vlada u diskografskoj
industriji,
ovo
se može smatrati i velikim uspjehom. Ne zaboravite da su otprilike
vrlo slični izvođači poput The Fall, Joy Division, P.I.L., Gang Of
Four, Cocteau
Twins
ili Echo and The Bunnymen imali isto tako rijetke prilike da se
nađu među 30-40 najprodavanijih artikala na britanskoj top-listi.
Naredna skladba, "About happen", prava je seksistički orijentirana
ex-new wave bomba gdje Siouxsie apsolutno ne mari za ex-trend
kome je ionako
kumovala. "Here comes that day" i "Lovless" su uz ležerniji
rock/trip-hop ritam i
naglašene
uloge duhača upliv u kombinaciju prošlosti i budućnosti (ima
mnogo zanimljivih detalja). "If doesn't kill you" je sjajna mračna laganica,
dok u "One
mile bellow" počinje epopeja ex-Siouxsie And The Banshees zvukova
- rasplesani neandeartalski ritmovi, pauze i nadogradnje koje
su
specifične
za psycho / gothich
fazu koju je besramno pokrao Adam And The Ants. "Drone zone"
je fantastičan spoj psycho ambijenata sa jazzy-pop / alter varijanatama
latino ritmova,
a originalnost čitavog albuma sastaje se u nesagledivom talentu
same Siouxsie
koja zna što radi i umije onako kako god želi. Tako primjerice
u pretposljednjoj, "They follow you", stapa Boviewu melodiju
"Heroes" sa Lou Reedovim tekstualnim
pikanterijama, a u posljednjoj, "Heaven and alchemy", prepliće
štošta - od klavirskih melodijskih minijatura, muškog zborskog pjevanja,
do posezanja
u ostavštinu zaboravljenih ranih 60-tih kada su balade i serenade
bile glavna
odlika svjetskog rocka.
Album za sladokusce, zaljubljenike u staru ostavštinu post-punka,
romantičare, gothičare, ljubitelje današnjih 'finih' indie-rock
izvođača i sljedbenike
svih pravaca koje su Siouxie And The Banshees ostvarili. Između
ostalog i za poštovatelje The Smiths, The Stone Roses, Flaming
Lips, Mercury
REV, Radiohead,
Pulp i Morrisseya, naravno. Osim toga Siouxsie i Morrissey
su snimili zajednički singl "Interlude", prije nekih desetak godina,
to valjda
svaki ljubitelj
Moza zna. Dama koja ih je poput Bowiea tri desetljeća opsjedala,
sada je pokazala svoje solo-lice. Fino i otmjeno, darkerski
i prgavo,
upravo onako
kako se od nje
i očekuje.
Naslovi: 1. "Into a swan", 2. "About a happen", 3. "Here
comes that day", 4. "Loveless", 5. "If doesn't kill you",
6. "One mile bellow", 7. "Drone zone", 8. "Sea of
tranquility",
9. "They follow you", 10. "Heaven and alchemy".
Ocijena (1-10): 9