Tihomir
Petrovic se rodio 22. oktobra 1935. godine u Beogradu od majke
Milene, uciteljice i oca Radovana, hidro-inzenjera. Po
nagovoru oca, upisao je Muzicku školu "Stankovic" u
Beogradu, odsek violina, kod profesora Rafaila-Rafe Blama.
U to vreme, iza Drugog svetskog rata, u Beogradu je retko ko
imao gramofon, a strane gramofonske ploce pogotovu. Tihomir
Petrovic Tica je slusao "Glas
Amerike" i popularnu emisiju "Jazz Hour". Opsednut
dzezom, gde god je mogao skupljao je znanje i strast
prema toj muzici ne propustajuci koncerte koje
su u to vreme svirali Mladen Guteša - osnivaca dzez
orkestra Radio Beograda, Aleksandar Necak, Vojkan Djonovic,
Mile Djordjevic,
Spasa Milutinovic, Mirko Šouc, Steva Markicevic i drugi.
Beograd nije mnogo zaostajao za ostatkom sveta tih pedesetih
godina. Na "Bozidarcu" je tada svirao cuveni
orkestar Dinamo. Tada su u njemu, pored Tihomira, jos
pevali Vojin Popovic, Olga Nikolic, Vida Laurencic, a povremeno
Rajka
Vali,
Ivo Robic i drugi... Autorice priloga: Ruzica i Milica Petrovic,
Beograd, Srbija.
Inicijator priloga: Nadir Efendic, Henstedt-Ulzburg,
Deutschland.
Radoslav
Graic rodjen je 03.01.1932. godine u bosanskom gradicu Mrkonjic
Grad, u familiji uglednog poreskog sluzbenika Nikole Graica,
a njegova majka, rodjena Gospava Mudrenovic, vodila je domacinstvo
i brinula je o dvoje djece. Muzicko skolovanje pohadjao je
na Muzickoj akademiji u Beogradu, u klasi prof. Branka Pivnickog
i to kao solo pjevac. Istovremeno, postao je clan Zbora Radio
Beograda, u kojem je proveo cetiri godine i sa kojim je isao
na prve turneje van granica ex YU, izmedju ostalih i u Pariz
i u Milano. U Zboru Radio Beograda pjevao je zajedno sa Dubravkom
Nesovic, Krstom Petrovicem i Tihomirom Petrovicem. Svi ti pjevaci
imali su priliku da kroz interne audicije postanu solo pjevaci
radio stanica. Na taj nacin i Radoslav Graic je 1958. godine,
kroz nagovor njegovih kolega, postao solo pjevac koji je pjevao
zabavne i narodne pjesme. U to doba se nije moglo tek tako
postati pjevac, jer se kod pjevaca ili pjevacica trazio dobar
glas uz odgovarajuce muzicko obrazovanje. U to doba, glavne
radio stanice ex YU bile su nosioci kulturnog rada i kulturne
politike, tako da je svaki mladi talent morao napustiti provinciju
da bi uopce dobio sansu da se probije...
Autor: Nadir Efendic, Henstedt-Ulzburg, Deutschland.
Ljuboslav
Kuntaric (rodjen 20.06.1925. godine) poznat kao Ljubo Kuntaric,
jedan je od poznatijih kompozitora Hrvatske i ex YU. Osnovnu
skolu je zavrsio u Cakovcu. Skolovanje je nastavio u gimnaziji
u Varazdinu, ali je skolovanje morao prekinuti jer je dolaskom
Madjara njegova familija bila protjerana iz Varazdina. Ljubo
je gimanaziju zavrsio 1944. godine u Pozegi. Za vrijeme Drugog
svjetskog rata Kuntarici su jako tesko zivjeli, jer roditelji
Ljube Kuntarica nisu poznavali zanatske poslove i zivjelo se
je od nekoliko stabala sljiva i od uzgoja kunica. Kunica zbog
toga, jer su se oni mogli hraniti obicnom travom. Na prvoj
obaveznoj regrutaciji, Ljubo je bio oslobodjen vojne sluzbe,
jer je bio premrsav i preslab. Kratko poslije toga uslijedila
je prisilna mobilizacija cijelog razreda i Ljubo Kuntaric bio
je prebacen u Vinkovce. Zbog tjelesne slabosti Ljubo Kuntaric
je poslat na tecaj knjigovodstva, tako da je kraj Drugog svjetskog
rata docekao radeci u jednom vinkovackom vojnom skladistu...
Autor: Nadir Efendic, Henstedt-Ulzburg, Deutschland.
Nexhmija
Pagarusha (Bylbyli I Kosoves) rodjena je 1933. godine u selu
Pagarusha u blizini Prizrena. Njen otac, Vesel Pagarusha, bio
je ucitelj, a majka, Sehide Pagarusha, porijeklam je bila iz
susjednog sela, Nishora, bila je domacica kao sto je to bio
obicaj u to doba. U starosti od 4 godine, Nexhmija Pagarusha
i njen mladji brat izgubili su majku, sto je tezak udarac za
svako dijete. Dvije godine kasnije, njen otac Vesel Pagarusha
ponovo se ozenio i Nexhmija Pagarusha je dobila je macehu,
Zymryt, koja je malu Nexhmiju gledala kao vlastito dijete.
U kasnijim godinama, Nexhimija je dobila jos cetiri polubrata
koji su svi i danas zivi. Kratko prije Drugog svjetskog rata
njena familija se preslila u Prizren gdje je Nexhmija Pagarusha
zavrsila osnovnu skolu. Skolovanje je nastavila u Gimanziji
u Pristini gdje je imala blisku prijateljicu, Melihate Hasani,
koja je veoma lijepo pjevala. Ta prijateljica je ubijedila
Nexhmiju Pagarushu da se prijavi na audiciju Radio Pristine.
Po onoj Cezarovoj uzrecici: "Dodjoh, vidjeh i pobjedih",
14-godisnja Nexhmija Pagarusa postala je solo pjevacica Radio
Pristine. To nije bilo jednostavno jer je Radio Pristina imala
ukupno tri prostorije od kojih je jedna bila tonski studio.
Tehnika za snimanje nije postojala i sav se program emitirao
u zivo...
Autor: Nadir Efendic, Henstedt-Ulzburg, Deutschland.
Kico
Slabinac, punim imenom Krunoslav Slabinac, rodjen je u Osijeku
ratne, 1944. godine. Vec u osmogodisnoj skoli poceo je da glumi
u djecijem kazalistu, sto pokazuje da je Slabinac veoma rano
razvio umjetnicke sklonosti. Svirao je rado tamburicu, sto
nije cudo jer je to instrument kojeg je on sretao na svakom
koraku. Prvi susret sa muzikom Elvisa Presleya doveo je do
toga da je Kico Slabinac zaborovio tamburicu i od tada je za
njega postojala samo gitara. Kico Slabinac imao je srecu da
su njegovi roditelji bili spremni da mu plate ucitelja gitare,
ali klasicna muzika bila mu je dosadana. Za njega je postojao
samo Rock 'n' Roll i vec krajem 50-tih godina Kico Slabinac
je poceo da se sa gitarom pojavljuje na plesnjacima. Kico je
poceo da nastupa u grupi Tornado, a nesto kasnije oni su se
pretovorili u grupu Kon-Tiki. To su sve bili aktiviteti koji
su bili na uskoj lokalnoj razini. Ozbiljan pocetak bio je sa
osnivanjm grupe "Dinamiti" sa kojom je Kico Slabinac
dozivio prve uspjehe u karijeri. Na takmicenjima rock grupa,
oni su pobjedili u Zagrebu i Beogradu. Problem svih grupa u
ex-YU bio je nedostatak dobrih instrumenata i pojacala. Pojacala
vlastite izrade, sa radiocijevima, nisu imala dovoljno snage
za potrebe jedne rock grupe. Dinamiti su taj problem pokusali
rijesiti tako da su otisli na gostovanje u Njemacku. Na zalost,
dva poziva u vojsku su prekinula njihov boravak u Njemackoj
i time je njemacka karijera Kice Slabinaca zauvjek otisla u
vjetar...
Autor: Nadir Efendic, Henstedt-Ulzburg, Deutschland.
Vrijeme
prolazi i pored svih obaveza zelimo ponovo krenuti na jedno
vremansko putovanje, u proslost zabavne muzike ex YU. Kasnog
popodneva kruzimo iznad Zagreba i odmah nam je pred ocima cinjenica
da na cestama ima veoma malo automobila. Nas cilj je jedno festivalsko
takmicenje pod nazivom "Vecer sansona". Nas vremeplov
se spusta iza festivalske dvorane u kojoj se odrzava taj festival.
Ulazimo u dvoranu sa falsifikovanim kartama, sto za nas nije
bio problem. U dvorani, uz aplauze publike, sansone kompozitora
tog vremena sa podrucja ex YU pjevaju manje ili vise poznati
pjevaci/ce. Konacno, na pozornicu izlazi pjevac zbog kojeg smo
napravili ovo vremensko putovanje. Taj vitiki i zgodni mladi
covjek, po imenu Zafir Hadzimanov, pjeva dvije ugodne sansone
koje su se publici veoma dopale i tom prilikom on dobiva i jednu
od nagrada. Jedna od tih pjesama je sa naslovom"Stari akvarel",
kompozitora Alfi Kabilja, a stihove je napisao Zvonimir Majdak.
Kao i uvijek, spreman sam prvoj desetorici citatelja Barikade
koji mi se jave, preko e-maila poslati pjesmu "Stari akvarel"
(mp3 format), koja je zapravo snimak sa festivala "Zagreb1965"
.
Autor: Nadir Efendic, Henstedt-Ulzburg, Deutschland.
Stevan
Zaric rodjen je 12. oktobra 1941. godine u Futogu, mjestu u
blizini Novog Sada, Srbija. U skoli je pokazao veliki interes
za predmet "Muzicki odgoj", t.j. pjevanje. Poslije
zavrsetka osmogodisnje skole, Stevan Zaric je poceo da pjeva
po raznim zabavama za mlade. Na takmicenju zvanom "Zlatni
mikrofon Vojvodine" osvojio je prvo mjesto. Na poziv Josipa
Kovaca (oca Kornelija i Mihajla Kovaca), pozvan je da ucestvuje
na Omladinskom festivalu u Subotici, daleke 1963. godine. Stevan
Zaric je na tom festivalu pjevao tri pjesme i sve tri su usle
u finalni dio takmicenja. Jedna od tih pjesama koju je Zaric
tada pjevao bila je i kompozicija splitskog kompozitora Zdenka
Runjica, "Vrbe". Ploca (singlica) sa pjesmom "Vrbe",
prodala se u 50,000 primjeraka i Stevan Zaric je za nagradu
dobio "srebrenu plocu" i priznanje zvano "Estradna
nagrada Jugoslavije"...
Autor: Nadir Efendic, Henstedt-Ulzburg, Deutschland.
Muzicki
arheolog i restaurator starih snimaka, redovni saradnik web
stranice Barikada, Nadir Efendic, oglasio se sa novom muzickom
biografijom. Ovaj puta njegovo istrazivanje bilo je uspjereno
na rad i rezultate rada doajena zabavne i jazz muzike iz Hrvatske
- Gabi Novak. ... Prekretnica u zivotu Gabi Novak dosla je sa
ponudom Nina Kostelca da ona pozajmi njen glas jednoj djevojcici
iz crtanog filma. Gabi je u tom filmu i pjevala. Bojan Adamic,
poznati vodja ljubljanskog Big Benda, cuvsi njen glas, odmah
je Gabi Novak dao ponudu da ona prati njegov orkestar, t.j.
da gostuje na njegovim koncertima. Istovremeno je pjesma "Sretan
put" iz filma "H8" bila veliki uspjeh mlade pjevacice
Gabi Novak. Poslije tog filma, Bojan Adamic gostovao je u Zagrebu
sa njegovim orkestrom i po dogovoru, vokalno ga je pratila Gabi
Novak. Njen nastup je u muzickim krugovima Zagreba bio pozitivno
ocjenjen i ona je dobila ponudu da nastupi i na zagrebackom
festivalu "Zagrebfest". Vandekerova pjesma "Ljubav
ili sala" bila je takova da je glas Gabi Novak u toj pjesmi
dosao do punog izrazaja. Tim nastupom Gabi Novak je postala
nova zvijezda na muzickom nebu ex-YU...
Autor: Nadir Efendic, Henstedt-Ulzburg, Deutschland.
Prvo
veliko iznenadjenje za mene bila je cinjenica da zenski kvartet
Sanjalice ima 5 clanova i to dva muskarca. Tri djevojke na kraju
osmogodisnje skole i dva mlada momka. Ta dva momka bila su za
bubnjevima i klavijaturama. Taj VIS bi mozda zauvijek ostao
mijesani - musko / zenski da se nije umjesala tadasnja Jugoslavenska
narodna armija. Obaveznim odlaskam u vojsku, Vojislav Veljkovic,
krajem 1966. godine, ostavio je Radomira Vukovica samog medju
djevojakama sto ovome to uopce nije odgovaralo. Mjesto Vojislava
Veljkovica zauzela je njegova djevojka Snezana Veselinovic koja
je svirala bubnjeve. Kratko poslije toga Radomir Vukovic napustio
je grupu i time je iza njega ostao sastav u kojem su bile samo
djevojke. Te cetiri djevojke - Ljiljana Mandic, Slobodanka Miscevic,
Ljiljana Jeftic i novodosla Snezana Veselinovic, nastavile su
kao iskljucivo zenski sastav da nastupaju pod imenom "VIS
Sanjalice".
Autor: Nadir Efendic, Henstedt-Ulzburg, Deutschland
Osnivac
"Kvarteta 4M" bio je Ivica Krajac za kojeg se moze
reci da je imao veliki utjecaj na razvoj zabavne glazbe u ex-YU.
"Kvartet 4M" osnovan je 1956. godine i pjevaci u kvartetu
su bili: Ivica Krajac po nadimku - Mali, Branko Marusic - Medo,
Zeljko Ruzic - Muki i Miro Ungar. U svim njihovim imenima ili
nadimcima je bilo prisutno slovo "M" i time i znate
zasto su oni uzeli ime "Kvartet 4M". Svi ti mladici
su bili prijatelji Ivice Krajaca, jos iz gimanazijskih dana
ili sa sportskih terena i svi su dijelili isti interes - za
"zabavnu glazbu". Poslije osnivanja, krajem 1956.
godine, "Kvartet 4M" pobjedjuje na natjecanju amatera
pjevaca u Zagrebackom Varijeteu i i vec kratko poslije toga
zaradili su svoj prvi honorar sa profesionalnim angazmanom.
Autor: Nadir Efendic, Henstedt-Ulzburg, Deutschland
Rajka
Vali je rodjena 1924. godine. Osamnaest godine kasnije, daleke
1942. godine, dobila je priliku da svojom pjesmom na Radio Zagrebu
razbije svakodnevne brige svojih sugaradjana. U tom dalekom
vremenu, Zlatko Cernjul, Bojan Hohnjec i Miljenko Prohaska napisali
su i aranzirali tri zabavne melodije koje je ona pjevala, a
to pjevanje je kasnije bilo zabiljezeno na selak gramofonskim
plocama na 78 okretaja. Bila je to i neka vrsta njene audicije.
Orkestar je vodio Zlatko Cernjul, a sam Miljenko Prohaska je
svirao kontrabas. Rajka Vali, koja je na Radio Zagrebu pjevala
uz takve velikane kao sto su Ivo
Robic i Zvonimir
Krkljus, ubrzo je postala najpopularnija pjevacica tog vremena.
Autor: Nadir Efendic, Henstedt-Ulzburg, Deutschland
Karlo
Metikos je 1957 godine prvi puta javno nastupio i to na takmicenju
"Prvi pljesak". To takmicenje davalo je mogucnost
mladim pjevacima da pokazu sto znaju. Vise zagrabackih pjevaca
i pjevacica pocelo je svoju karijeru upravo na tom takmicenju.
"Prvi pljesak" se je odrzavao u zagrebackom "Varieteu".
Buduci da je Karlo nastupio sa rock 'n' roll materijalom morao
je sam svirati na klaviru jer su Nikica Kalogjera i Stjepan
Mihaljinec odbili da ga prate u ritmu rock 'n' rolla koji je
njima tada jos bio nepoznat. Karlo je dosegao finale, sto je
za njegov tada nepoznati rock 'n' roll bio veliki uspjeh. Te
iste, daleke 1957. godine, kada se je zivotni standard u ex-YU
primjetno poboljsao, Karlo Metikos je dobio svoj prvi placeni
angazman. Daljni nastupi su cesto bili praceni zvizdanjem publike,
jer jednostavno receno, publika ex-YU jos nije bila spremna
da se odusevi rock and rollom.
Autor: Nadir Efendic, Henstedt-Ulzburg, Deutschland
Doslo
je vrijeme da krenemo na jedno novo putovanje nasim vremeplovom,
ali cemo ovaj puta za nase putovanje koristiti nepostojeci "Time
express vlak". Mi putujemo u prve godine ex-YU i to u 50-te
godine proslog stoljeca. U to doba se je poslije strahota Drugog
svjetskog rata poceo normalizirati zivot u ex-YU, a "mali" ljudi
su poceli da uzivaju i u muzici. Buduci da na prostorima tadasnje
YU jos nije bilo televizije, radio stanice su bile veoma slusane.
Pjevaci su tada cesto morali da pjevaju uzivo i tada jos nije
postajala elektronska obrada glasa, tako da mogu reci da je
u to doba mogao pjevati samo netko tko je zaista imao dobar
glas za pjevanje. Danas je, nazalost, nesto drugacija situacija,
jer se uz dobru tonsku tehniku od loseg glasa moze napraviti
veoma dobar glas. To je razlog da neki danasnji pjevaci
nikada ne pjevaju uzivo. Vec sam ranije pisao da svako vremensko
putovanje (ekspedicija) zahtijeva mnogo priprema i trazenja
podataka. Kod ovog putovanja ne trebaju mi navigacioni uredjaji
jer su moja sjecanja na prvi susret sa Marjanom Derzaj ostala
jos veoma svjeza.
Autor: Nadir Efendic, Henstedt-Ulzburg, Deutschland.
Nakon duzeg vremena doslo je vrijeme da ponovo krenemo u nasu vremensku ekspediciju i da trazimo tragove na sirokom polju zabavne muzike. Na nasem putovanju imamo poznati cilj koji ce nam olaksati daljnje putovanje. Taj cilj jeste prvi festival Jugoslovenske Radio televizije, koji je odrzan 1958. godine u Opatiji i zavrsio pobjedom Ive Robica i Zdenke Vuckovic. Medju mladjim narastajem, ucesnicima festivala, u koje su spadale Zdenka Vuckovic i, na zalost, nedavno preminula Marjana Derzaj, zapjevao je i jedan ozbiljniji pjevac koji je predstavljao Radio telvizijski centar Beograd, pjevac po imenu Dusan Jaksic.
Autor: Nadir Efendic, Henstedt-Ulzburg, Deutschland.
Radmila Karaklajic rodjena je netom pred Drugi svjetski rat. Rano je pokazala talenat za pjevanje. Krenula je u gimnaziju i tu se je pokazao i njen talenat za ucenje stranih jezika. Vec na skolskim priredbama pocela je da pjeva pjesme na engleskom jeziku. To joj se veoma svidjalo i u to doba je najcesce pjevala "Domino", "Johnny is the boy for me" i slicne melodije tog vremena. Pjesmu "Domino" je, inace, pjevao poznati Ivo Robic. Kao studentica engleskog jezika, Radmila Karaklajic je i dalje pjevala i isla na turneje sa triom Voje Jovanovica. U tim nastupima popunjavala je program, buduci da je jos uvijek bila nepoznata pocetnica. Kao sto je bila dobra gimanazijalka i dobra studentica, zelila je da bude i dobra pjevacica, tako da je uporno radila na svom muzickom usavrsavanju.
Autor: Nadir Efendic, Henstedt-Ulzburg, Deutschland.
Prvi
veliki nastup u Karlovcu izbrisao je njegove ranije planove.
Pjevajuci pjesmu Ray Charlesa, "I can't stop loving you", Miso
Kovac je krenuo putem uspjeha. Veliki uspjeh postize 1969. godine
sa single plocom "Vise se neces vratiti". Dvije godine kasnije,
uspjeh mu donosi pjesma "Proplakat ce zora". Pocinju turneje,
festivalski nastupi i, moze se reci, Miso nize uspjeh za uspjehom.
Autor: Nadir Efendic, Henstedt-Ulzburg, Deutschland.
Zvonimir
Krkljus je zabavnoj glazbi na prodrucju bivse Jugoslavije utisnuo
svoj nezaboravni pecat. On je poslije drugog svjetskog rata
bio direktni konkurent Ivi Robicu, ali mu njegova nemirna umjetnicka
dusa nije dozvolila da se koncentrira samo na muziku. On
je imao veliku srecu i zadovoljstvo da je od strane Croatia
Recordsa, jos za zivota, pocascen izdavanjem CD-a (2001.
godine) sa njegovim pjesmama.
Autor: Nadir Efendic, Henstedt-Ulzburg, Deutschland.
Vremeplov
muzickog arheologa, Nadira Efendica, ovaj puta je napravio putovanje
u daleku proslost kako bi nam razotkrio i predstavio lik i djelo
velikog umjetnika, Ede Ljubica, muzicara iz vremena Kraljevine
Jugoslavije. Edo je bio kozmopolita koji je uspjesnu muzicku
karijeru napravio i u Sjedinjenim Americkim Drzavama.
Autor: Nadir Efendic, Henstedt-Ulzburg, Deutschland.
Zivotni
put legendarnog pjevaca ex YU, Djordja Marjanovica, bio je obiljezen
mnogim uspjesima. Imao je bogatu muzicku karijeru sa nebrojenim
hitovima koji se pamte i danas. Pomenimo samo nezaboravnu pjesmu
Zvizduk u osam. Zahvaljujuci vrijednom muzickom arheleogu, nasem
redovnom dopisniku, Nadiru Efendicu, imamo prilike saznati mnogo
novih i nepoznatih detalja iz zivota i rada ovog umjetnika.
Autor: Nadir Efendic, Henstedt-Ulzburg, Deutschland.
"Pjevacicu
Lolu Novakovic sam prvi puta vidio u TV prenosu iz Beograda,
prilikom gostovanja Domeniko Modugnoa. Modugnov "open air" koncert
odrzavao se je na jednom od beogradskih stadiona. Odmah sam
uocio jednu djevojku koja je pjevala u pauzama njegovog koncerta
i pored toga jos i najavljivala Modugnove pjesme. Lezernost,
lijepi glas i dobar izgled, bili su atributi koji su u to doba
mogli opisati Lolu Novakovic."
Autor: Nadir Efendic, Henstedt-Ulzburg, Deutschland.
Vlaho
Paljetak se rodio u Dubrovniku, 1893. godine. Tokom 1919. godine,
Vlaho Paljetak je napustio uciteljsku sluzbu i poceo je raditi
u Zagrebackom kazalistu. Tim korakom je pocela Paljetkova umjetnicka
karijera koja je trajala sve do njegove smrti, 1944. godine.
Moze se sa sigurnoscu reci da je njegova prerana smrt sprijecila
da dobijemo jos koju divnu pjesmu sa njegovim lijepim tekstovima.
Autor: Nadir Efendic, Henstedt-Ulzburg, Deutschland.
Bruno
Petrali je bio Talijan. Rado je pjevao talijanske pjesme i to
cesto u dvije verzije (na talijanskom i hrvatskom jeziku). Americki,
kao i talijanski hitovi iz San Rema, spadali su u Petralijev
program. Naglasena romantika njegovih pjesama spojena sa ugodnim
glasom, donijela mu je veliku popularnost u 50-tim godinama
XX vijeka. Prolaznost glazbenih trendova zahvatila je i Bruna
Petralija i on je krajem 50-tih godina nestao sa glazbene scene.
Autor: Nadir Efendic, Henstedt-Ulzburg, Deutschland.