|
|
|
Barikada
- World Of Music - Interviews |
|
MY BUDDY MOOSE, RIJEKA RAZGOVOR UGODNI br.7
Interviewer: Toni Šarić, Vinkovci,
Hrvatska |
|
|
|
Super je čuti ovakav materijal, i da se ljudi koji su uvijek u nazivu benda
imali nekakvog kopitara bave žanrom koji je meni osobno sve zanimljiviji,
pa mi neobično drago čuti da i kod nas postoji vrlo solidan predstavnik. I
da sam priču o čudnom getu u kojem sviraju odlični HR bendovi već pričao,
pa neću koristiti ovaj uvodnik za teoretiziranje. My Buddy Moose su iz Rijeke,
jedva čekam da ih pogledam na nekom koncertu i demo koji su mi poslali je
označio ovu godinu kao godinu u kojoj bi se moglo dogoditi puno zanimljivih
stvari. Ante Tomić i ekipa sa Hombre zinea bi napokon mogli imati domaćeg
favorita. Eto, Luka Benčić je odgovorio na pitanja...
Luka, kako si ovih dana?
Dobro, hvala na pitanju. Ujutro sam na poslu, popodne slušam muziku i pomalo
sviram gitaru, tu i tamo napravimo neku probu ili odemo van pa popijemo koju
pivu previše.
Moram odmah početi s pričom o Stoned Cows, to je nekako
u zraku. Šta je s tim bendom i kako ste se našli u MBM?
Stoned Cows i dalje postoje, doduše, s izmjenjenom postavom. Krave i MBM
su prijateljski bendovi, dijelimo i neke članove, slažemo se i međusobno podržavamo.
Ja sam prestao svirati u Stoned Cows negdje u rujnu, a na moje je mjesto došao
gitarista Marin Tomić. Budući da sam u bendu svirao orgulje, a sada sviraju
s dvije gitare, repertoar se morao mijenjati. Rade praktički iz početka, zvuk
više nije onako '60 garage, tvrđi je, žešći, više naslonjen na MC5, Flamin'
Groovies i slične bendove. Kada se uvježbaju, bit će genijalan bend. Ali,
malo mi je glupo pričati u njihovo ime jer više nisam član, sada sam samo
fan. Što se tiče drugog dijela pitanja, to je bilo nekako logično, budući
da sviramo zajedno više od pet godina. Kada sam počeo s Matkom raditi stvari,
zamišljali smo to kao nekakav akustični projekt, ali smo željeli probati i
kako bi zvučalo s bendom. Naravno, Jasmin i Ištvan su bili najbolji mogući
izbor i skužili smu da stvari zvuče puno bolje.
Iz osobnog iskustva znam da je nekako logičan prijelaz
iz garaže u Kozmičku Američku Muziku, sam se po sebi nameće. Šta ili tko je
u tvom slučaju bio presudan da se ufuraš u MBM?
Slažem se s tobom, sve to nekako
ide svojim redom. Što se tiče nekakvih početaka samog slušanja americane,
to je dosta klasična priča. Još dok sam slušao garažu, jako su mi se sviđali
Johnny Cash i neki country pjevači. Volio sam Byrdse, preko njih skužio Gram
Parsonsa, pa Long Ryderse, Cowboy Junkiese, Stevea Earlea, Calexico, Son Volt...
Teško bih mogao izdvojiti neki trenutak prosvjetljenja, jer ih je bilo više.
Garage rock je genijalna muzika,energična je i iskrena, ali nije mi odgovaralo
raditi pjesme na taj način, u žanrovskim okvirima tog stila. Tu su, barem
ja to tako doživljavam, zadana pravila igre, a meni osobno autorski to ne
odgovara. Znaš ono, "I was walking down the street" , standardni rifovi A-C-D
i te stvari. Ono što je Parsons nazvao Cosmic American Music je puno otvorenija
vizija, omogućava slobodu, poigravanje sa svim meni dragim žanrovima kao što
su country, folk, blues, soul, rock’n’roll, punk, a sve se to ispreplie u
nekakvoj čudesnoj sinergiji. Jednostavno, autorski sam se pronašao u nečemu
takvom.
Vrlo solidno
mi zvuči i produkcija, obzirom da je teško naći producenta koji će usnimiti
prljavi garažni zvuk – ovo je još teže. Jel bilo teško posložiti harmoniku,
mandolinu i prateće vokale?
Hvala na komplimentu. Izbor obrada je uvijek težak, jer slušamo
puno muzike i ima gomila genijalnih pjesama koje bi htjeli svirati. Dobar
dio zasluga za produciju ide našem snimatelju Damiru Tomiću, s kojim smo se
našli na istoj valnoj dužini. Moja nekadašnja iskustva sa snimateljima, izuzev
Marija koji je snimao Stoned Cows i neke MBM stvari, su vrlo loša. Obično
se tu radi o nekim folirantima koji u slobodno vrijeme slušaju sranja, a o
svom poslu nemaju pojma. Naravno, to im ne smeta da pametuju i petljaju se
u sve, pa na kraju ispadne drek koji ti usput i skupo naplate. Damir Tomić
je mlad, izuzetno entuzijastičan, i sam je muzičar, a u njegovoj garaži-studiju
snimali su svi mlađi riječki demo bendovi, jer je vrlo jeftino. Radi barem
deset puta bolje od većine riječkih snimatelja koji su precijenjeni.
Uglavnom je prije nas snimao punkere i metalce, ali imali smo potpuno povjerenje
da će to dobro ispasti, i nije nas razočarao. Ali, i mi smo nešto iskusniji
nego prije 5-10 godina. Dosta je bitno i to što smo znali što hoćemo i što
nećemo. Ako to ne znaš, lako se pogubiti u studiju i u svim mogućnostima koje
tehnika nudi. Nama je nekakav cilj bio uhvatiti taj "živi moment", kemiju
s proba, i u tome smo, barem ja tako mislim, u dobrom dijelu uspjeli. Mandolina
nam je jedan od glavnih instrumenata u bendu, trebalo je samo usnimiti ono
što Matko svira na probama, a Damir je to odlično odradio. Harmonika je tu
kao neki začin, a snimanje je bilo lakše utoliko što sam je sam svirao i imao
sam nekakvu viziju kako bi to trebalo konačno zvučati. Obično je puno teže
kada dovučeš nekoga sa strane da nešto odsvira u studiju. Teško da ćeš naći
nekoga tko voli upravo ovo što mi sviramo i usput je vješt na harmonici.Taj
instrument obično sviraju gažeri ili narodnjaci, ali, srećom, i sam mogu ubosti
dva-tri tona koja nam trebaju za snimke.
Imate tri obrade i odlične autorske
pjesme. Townes je odličan, Gram je očekivan, Hank je uvijek tu negdje. Ima
tu i jasnih posveta ostalim trubadurima. Na kojem se muzičkom teritoriju želite
muvati: bliže Steve Wynnu / Steve Earlu ili Calexicu?
Moram priznati da bih volio da se muvamo po oba teritorija,
ali po onome od Calexica mislim da ipak nećemo, jer je to, za sada, tehnički
neizvedivo. Iako jako volim raditi instrumentalne kompozicije poput "Crossing
Rio Grande", teško je pronaći muzičare koji bi to izvodili na stageu, a malo
mi je glupo raditi studijske stvari koje nećemo svirati uživo. "Crossing Rio
Grande" smo prvi put snimili prije 4 godine Matko i ja sami, bez bubnja, kao
neki eksperiment. Ovaj puta nismo mogli odoljeti da je ne snimimo kako treba,
previše nam se sviđala, ali budući da je jedna od glavnih tema na harmonici,
problem ju je prilagoditi za koncerte. Mislim, na žalost, da će taj dio priče
ostati na toj pjesmi, a do daljnjega ćemo raditi pjesme s vokalom, kakve možeš
čuti na CD-u. Žanrovski, baš previše ne promišljam unaprijed kakva će stvar
biti, jednostavno, kada mi "uleti" neka melodija ili refren pokušavam od toga
napraviti pjesmu, pa što ispadne. Kada je sviramo na probi, cijeli bend, stvar
dobiva neku drugu dimenziju, često nešto što ne očekujem kada je doma radim.
Naravno, tu puno utječe ono što svi mi kod kuće slušamo, ali ne bih mogao
reći da se furamo na toga i toga, sve je pomiješano i onda ispada nešto
naše.
Zašto ime My Buddy Moose,
jel' ima neka priča u vezi toga?
Pa, priča je dosta banalna. Ime
nam je dao Zlatko Gostić, pjevač i gitarist Stoned Cowsa. Jedan dan je
uletio s idejom "baš smo žena i ja doma raspravljali kako bi se mogao zvati
neki country bend, i palo nam je na pamet My Buddy Moose". Priznajem, dosta
je čudno ime, baš i nismo country bend, ali nam se sviđelo "na prvu".
Pretpostavljam
da u Rijeci ima 20-tak ljudi koji vole americanu i da ste se vi vrlo brzo
našli. Isto kao i Stoned Cows što nisu pod kapom onog pomalo mitskog riječkog
rocka. Koliko na vas utječe Rijeka i ima li još nekih bendova koji furaju
svoju priču?
Dobro si
procijenio. Ja osobno znam za desetak ljudi koji to slušaju, a pretpostavljam
da bi ih moglo biti još desetak koji se ne kreću u našim krugovima. I nije
neka baza za publiku. Istina je da se ni Stoned Cows ni MBM ne uklapaju u
priču o riječkom rocku koja je, po mojem mišljenju, prenapuhana, barem u onom
dijelu koji se može pročitati po novinama. Odgovorno tvrdim da na našu muziku
nije utjecao niti jedan riječki bend, kao, uostalom, niti bendovi iz drugih
dijelova domovine. Osobno doma uopće ne slušam domaću muziku, ima par bendova
koji su mi jako dobri poput The Babiesa, Mad Men, The Bambi Molestersa, ali
i oni su ispali iz neke druge priče. A frazetine tipa 'Rijeka je najrockerskiji
grad" i slično uopće nisu realne. Pa njima se već služi i naš gradonačelnik,
onda znaš koliko je sati. U Rijeci nema niti jedno mjesto gđe se u kontinuitetu
održavaju koncerti, svirke su uglavnom "sporadični ispadi". U zadnjih 15 godina,
koliko se sjećam, ovđe nije svirao niti jedan relevantan bend iz inozemstva,
osim iz SiCG, po pitanju klupske scene ne događa se gotovo ništa, tek neki
pokušaji. Isfurava se nekakav kult Palacha, a to je danas obična birtija u
kojoj se ne svira već godinama, izlazi omladinski Časopis Val u kojem intervjuiraju
Jasenka Houru i pišu kako je bilo super na koncertu Prljavaca, makar su stage
dijelili sa Škorom. Izašao je CD "25 godina Ri Rocka" na kojem
su, između ostalih, Neno Belan i ENI, pa kakve oni imaju veze s rock’n’rollom?
Bendovi koji su, kako se voli reći, etablirani, samo napuhuju svoj lažni status
preko lokalnih medija, mnogi od njih nemaju ni publike. Kult riječkog rocka
počiva na pričama o nekakvoj "boljoj prošlosti" koja, realno, uopće nije bila
tako dobra. Uglavnom, mi funkcioniramo izvan tih mitova o slavnom Parafu,
Termitima, Grču, Let 3 i Lauferu jer oni nisu dio naše glazbe. Ali, u Rijeci
se uvijek nešto kuha po garažama, u undergroundu, i ima barem 5-6 dobrih bendova
za koje nije čula šira publika, jer ih se ne prati u medijima. Iako sam ne
slušam takvu muziku, mogu izdvojiti nekoliko zanimljivih imena - "Marinada",
koja svira dosta zanimljiv alter, "Hesus Attor", nekakvi uvrnuti instrumental-metalci,
"Po metra crijeva", sviraju metal na čakavskom, "Školjke", vrlo nesuptilni
punkeri s odličnom obradom Morrisonovog "The End", trebaš čuti kako su "secirali"
incestuozne odnose obitelji koja živi u svinjcu, a jedan član ostane bez WC
papira... Ovđe se uvijek po garažama može pronaći pedesetak aktivnih bendova,
a po zakonu velikih brojeva, barem ih je 5-6 OK.
Poslali ste ovaj snimak i izdavačima. Koliko očekujete
od cijele priče?
Pa, da budem iskren, u Hrvatskoj ne baš previše, eventualno u inozemstvu.
Ovđe, prema dosadašnjem iskustvu, kod izdavača jako teško prolazi pjevanje
na engleskom, a naš glazbeni izričaj nije previše komercijalan. Uvijek postoje
varjante kao što su samoizdavanje ili Zdenko Franjić, ali za početak žive
svirke su nam važnije od izdavanja. U Europi postoji nekoliko malih nezavisnih
kuća koje izdaju nešto slično ovome što mi sviramo, pa možda tu bude interesa.
Nismo pretenciozni, znamo i da s produkcijske strane ne možemo konkurirati
američkim bendovima, pa ćemo pustiti da se stvari razvijaju svojim tijekom.
Svirate u KSETU uskoro. Gdje vas se još može vidjeti
uskoro?
Iskreno, ne znam, svirati ćemo gđe nas pozovu,
odnosno, gđe postoje minimalni uvjeti za OK atmosferu. U Rijeci sigurno, i
to vrlo brzo, ali neću još ništa konkretno najavljivati. U KSET-u smo 15.02.2005.
godine predgrupa The Saintsima, što nam je izuzetno drago jer ih rado slušamo.
The Saintsi su mi jedan od dražih punk bendova još iz tinejdžerskih dana,
nisam imao pojma da uopće još postoje i jako me zanima kako danas zvuče.
| |
|
Reklamno mjesto 5
Reklamno mjesto 6
Reklamno mjesto 7
Reklamno mjesto 8
Reklamno mjesto 9
Hosting sponzor:
|