|
Brian Eno
Small Craft On A Milk Sea
|
|
Recenzija - BRIAN ENO - Small Craft On A Milk Sea
(2010, Warp Records)
(Možda) najbolji ovogodišnji ambijentalni album 2010. godine donosi i nekoliko
eksperimentalnih techno iznenađenja. Kako samo naslov lijepo zvuči - malena
lađica na moru mlijeka...
Premda Brian Eno ima 60-ak potpisanih autorskih albuma, od kojih polovina
otpada na kolaboracije i iznimne kompilacije, trajno ostaje zapamćen kao
ekscentrik iz prve postave Roxy Music, te producentski čudotvorac mnogih
imena kojima je unio 'dušu' u njihovu glazbu. Od najtipičnijih primjera poput
Talking Heads, Devo, Ultravox (prvi album sa John Foxxom) i U2, do James
i Coldplay. Njegov producentski rad obilato je materijaliziran unosnim financijskim
saldom kojeg su mu donijeli megamilijunski tiraži šest U2 albuma, Bowiev
"Outside", zatim "Hurricane" Grace Jones, "Save Trip Home" Dido i "Viva La
Vida Or Death And All His Friends" Coldplay.
Mogao je nakon što je sredinom 80-ih pronašao svoju zlatnu žicu radivši
sa U2 slobodno staviti bravu na autorski dio karijere, no njega kao fanatičnog
eksperimentalista niti minorni tiraži vlastitih radova nisu spriječavali
da redovito svake godine isporuči po nekoliko albuma. Njegovi solo albumi
su redovito prolazili posve neprimjećeno. Izuzev debija "Here Come The Warm
Jets" koji je 1974. dospio na UK no. 26 i USA no. 151 kada je cijeli glazbeni
svijet frenetično očekivao njegov ekstravagantan potez nakon odlaska iz Roxy
Music, jedini kakav-takav uspjeh ostvario je sa "Music For Films", drugim
albumom iz serijala ambijentalne glazbe 1978. kada je zauzeo UK no. 55. Ostali
dio ogromne solo diskografije bio je u velikom luku zaobiđen kod publike,
a jedine opipljivije rezultate donijele su mu dvije kolaboracije, jedna sa
David Byrneom ("My Life In The Bush Of Ghosts", 1981, UK no. 29, USA no.
44), te u kompaniji sa U2 ("Original Soundtracks 1", 1995, UK no. 12, USA
no. 76).
Mada je velecijenjeni producent, zabrinjavajuća je činjenica da njegovi
solo albumi gotovo nikoga ne zanimaju. Ima ona uzrečica koja govori da li
je 'bitnija
tehnika ili dužina', no u ovom slučaju, da se ne parafrazira, Brian Eno
je osim tehnike, vrlo kvalitetan kompozitor i instrumentalist koji, nažalost,
generalno ostaje u debeloj margini svojeg drugog alter ega - produkcije.
I premda je nakon velikog uspjeha sa U2 izgledalo da će Eno sa svojim solo
radovima konačno pronaći ciljanu publiku, taj nesretni sindrom marginalnosti
ga ipak prati u stopu već punih 25 godina. U svemu tome je vrlo teško proniknuti
u ovaj zamršeni fenomen kojeg su primjerice neki njemu bliski kompozitori
odagnali već na samom startu svojih karijera (Mike Oldfield, Jean Michel
Jarre, Vangelis, Robert Miles, zaboravljeni Kitaro...), ali nekako se najbolje
za opis ove čudnovate situacije već dobrih 35 godina provlači teza jednog
kritičara koji ga je nazvao 'nekorektno otpisanim autorom'.
Eh.. i šta sad? Brian Eno je 02. XI 2010. godine realizirao svoj 24. samostalni
album kojem je suđeno da repetativno ponovi komercijalni neuspjeh svih prethodnika
premda je otisnut na znamenitoj etiketi Warp Records čiji su vlasnici Nightmares
On Wax i Aphex Twin. Ako ćemo pravo, ostvario ga je za svoj gušt da mu bude
još jedan u cijeloj seriji nekorektno otpisanih djela, no da uz njegovo ime
stoji U2, David Byrne ili recimo David Gilmour, ne bi bilo nikakve strepnje
za neizvjesnom sudbinom. No, ovdje nema nikakve razvikane kolaboracije jer
premda je album ostvaren u suradnji sa Leo Abrahamsom (gitara, kompjuter)
i Jon Hopkinsom (programi, klavijature), njihova imena ništa bitno ne mogu
pridonjeti uspješnom tržišnom plasmanu, ali odvajkada se zna da Brian Eno
neprestano isporučuje prijatne, eksperimentalne, ambijentalne, dotjerane
i s mnogo epiteta ukrašene albume.
Umjetnički dorađen u svim pogledima, "Small Craft On A Milk Sea" je novi
instrumentalni koncept s visoko postavljenim apstrakcijama o pejzažu stacioniranom
negdje na imaginarnim pučinama koje mogu biti svašta - more, pustinja, kamenjari,
pećine, ledenjaci..., ali i postmodernistički izlet u sukobljavanje pojedinca
spram urbanog monstruma civilizacije. I mada sama ideja djeluje kao iracionalna
egzibicija koja može biti svašta u smislu ambijenta, glazba koja je prikazana
kroz 55 minuta je posve uobičajena elektronska new-age konstrukcija tipična
za Brian Enoa.
Početni dio albuma preferira lagane i mirne ambijentalne teme, "Emerald
and Lime", "Complex heaven" i naslovnu "Small craft on a milk sea", u središnjem
dijelu se podiže dinamika sa plesnim brojevima "Flint march", "Horse", "2
forms of anger" koja okončava nenadanim izletom u gitaristički kraut-rock,
da bi sa slow-down "Bone jump" (jedna od rijetkih melodičnih stvari), plesnim
chill-out komadom "Dust shuffle" (u ritmu koračnice) i eksperimentalnim trip-hopom
"Paleosonic" (osjeti se prizivanje duha albuma "Outside" David Bowiea) čitava
konstrukcija uplovila u mirne sfere. Preostalih 7 kompozicija su relevantno
očekivane Enove ambijentalke gdje melodije nisu previše važne karike (osobito
"Written, forgotten" i 8 minuta dugačka "Late anthropocene").
Trojac instrumentalista
(Brian Eno, Leo Abrahams i Jon Hopkins) pretežito se oslanja na zvučne
teksture i atmosferu, te najviše pažnje posvećuje formatu koji je uobičajen
za elektro-akustične ili
elektronske
jazz i rock
glazbenike sklone drone pasažima. Neke od skladbi su 'otpatci' koji su
ostali sa snimanja soundtracka za film "The Lovely Bones" kojeg je ovaj trio
obavio
tokom proljeća 2010., tako da se praktički čitava glazbena potka odvija
u improvizacijama i minimalističkim ritmičkim segmentima. Posljednja tema,
"Invisible",
prisutna je samo na japanskom izdanju koje je objavljeno dva tjedna prije
britanskog, te se u njoj nalaze i zvukovi iz prirode (graktanje ptica)
koji sugeriraju da se unatoč zakukuljenoj 'keramičkoj' sofistikaciji sadržaja
ipak sve ponovno vraća ka onim klasičnim Enovim 'zemaljskim' pejzažima.
Vrlo je vjerojatno da će slušatelj katkad preskočiti poneku temu ili posve
zaboraviti uslijed 'kišice' sitnih tonova na samu tematsku povezanost glazbe
sa konceptom, no onaj središnji plesni dio svakako će ostati duboko urezan
u sjećanje zbog niza novotarija koje su u njemu upletene. Sa tih petnaestak
minuta ova ekipa je ušla u eksperimentalni techno / electro donjevši posve
novi zvuk, za nekog možda previše 'hype' (osobito u temi "Flint march"),
no prezentirani performansi su dovoljno jaki za nešto što ima duh inteligentnog
techna ili nečega što je tek u fazi izgradnje, a naziva se AOE (adult orientated
electronica). Ukusno pospremljeni zvukovi s obiljem improvizacija i neočekivanih
ritmova koji gotovo izbacuju iz ritmičkog klišeja prikazuju vrlo visoko pozicioniran
Enov rukopis koji kao i uvijek zna što radi. Stoga su upravo i dvije takve
teme izabrane da promoviraju album - "Horse" i daleko najjača "2 forms
of anger" u kojima domonira loop tehnika s nekolicinom vrlo ukusnih improvizacija
elektronike i gitare Leo Abrahamsa. Otprve 'sjedaju' u uho insinuiravši na
štošta toga (primjerice The Young Gods, Trans Am, Can...), no posve se izdvajaju
od nekakvih klišeja svojom eksperimentalnom slobodom. Treća promotivna skladba
je "Emerald and stone", kratka klavirska classical-romansa koja dočarava
onaj drugi, daleko ambijentalniji sadržaj albuma.
Ovakav ukus kojeg je Eno sa Abrahamsom i Hopkinsom prikazao nikako nije
zločin, već artistička ugoda koja prija. Majstorija, nema druge.
Naslovi: 1. Emerald and Lime, 2. Complex heaven, 3. Small craft on a milk
sea, 4. Flint march, 5. Horse, 6. 2 forms of anger, 7. Bone jump, 8. Dust
shuffle, 9. Paleosonic, 10. Slow ice, old moon, 11. Lesser heaven, 12. Calcium
needles,
13. Emerald and stone, 14. Written, forgotten, 15. Late anthropocene, 16.
Invisible
Ocjena (1-10): 9
Web: www.brian-eno.net
Diskografija: No Pussyfooting, with Robert Fripp (1973) /
Here Come The Warm Jets (1974) /
Taking Tiger Mountain (By Strategy), (1974) ,
Lady June's Linguistic Leprosy, with Kevin Ayers Pip Pyle & Lady June
(1974) /
June 1, 1974 - live, with Kevin Ayers, John Cale & Nico (1974) /
Another Green World (1975) /
Discreet Music (1975) /
Evening Star, with Robert Fripp (1975) /
801 - live, with 801 (1976) /
Before And After Science (1977) /
Cluster & Eno, with Cluster (1977) /
Ambient 1: Music For Airports (1978) /
Music For Films (1978) /
After The Heat, with Dieter Moebius and Hans Joachim Rodelius (1978) /
In A Land Of Clear Colours, with Peter Sinfield (1979) /
Ambient 2: The Plateaux Of Mirror, with Harold Budd (1980) /
Fourth World, Vol.1: Possible Music, with John Hassell (1980) /
My Life In The Bush Of Ghosts, with David Byrne (1981) /
Ambient 4: On Land (1982) /
Apollo: Atmospheres And Soundtracks (1983) /
Music For Films Volume 2 (1983) /
The Pearl, with Harold Budd (1984) /
Thursday Afternoon (1985) /
Wrong Way Up, with John Cale (1990) /
Nerve Net (1992) /
The Shoutoy Assembly (1992) /
Neroli (1993) /
Headcandy (1994) /
Spinner, with Jah Wobble (1995) /
Original Soundtracks 1, with U2 (1995) /
Extracts From Music For White Cube (1997) /
Tracks And Traces, with Harmonia, re-issue from 1976 (1997) /
The Drop (1997) /
Lightness: Music For The Marble Palace (1998) /
I Dormienti (1998) /
Kite Stories (1999) /
Music For Civic Recovery Centre (2000) /
Music For Onmyo-Ji, with J.Peter Schwalm (2000) /
Compact Forest Proposal (2001) /
Drawn From Life, with J. Peter Schwalm (2001) /
January 07003: Bell Studies For The Clock Of The Long Now (2003) /
The Equatorial Stars, with Robert Fripp (2004) /
Another Day On Earth (2005) /
Beyond Even 1992-1996, with Robert Fripp (2007) /
Everything That Happens Will Happen Today, with David Byrne (2008) Small
Craft On A Milk Sea (2010)
BRIAN ENO - Late Anthropocene - (Small Craft
on a Milk Sea, 2010)
|