|
Spandau Ballet
Diskografija (1981 - 1989)
|
|
Eto i to se događa... U čitavoj poplavi ponovnih reuniona znamenitih bandova
i jedni od rodonačelnika new romanticsa, Spandau Ballet, najavili su svoje
skoro okupljanje, nakon gotovo 20 godina neaktivnosti, radi snimanja povratničkog,
sedmog albuma i velike svjetske turneje.
Za Horvija nije bilo problema, pratio je njihov cijelokupni rad tokom '80-tih,
kupujući sve njihove ploče, odrastajući s njima i pri tome opisao njihov
cjelokupni diskografski opus kojeg je izvadio iz naftalina smatrajući da
možda nikada neće biti potreban u ovakvoj specijalnoj prilici. Pa, tko zna...
možda ih nakon 1987. (ili 1988.?, ne sjećam se više) ponovno vidimo i na
našim prostorima.
SPANDAU BALLET
Članovi: Martin Kemp, Gary Kemp, Steve Norman, Tony Hadley, John Keeble
Žanr: new romantics, pop, dance-rock, soul-funky
Utjecaji: The Rolling Stones,
The Kinks, Kraftwerk, Telex, David Bowie, Roxy Music, Silk, Ultravox, Wire,
Kid Creole and the Coconuts, Talking Heads,
Japan, Steely Dan, Yello, Magazine, Simple Minds, Human League, Joy Division,
Brian Eno, Gang Of Four, Peter Gabriel, Blondie, Gary Newman, Grace Jones,
Steve Wonder, Chicago, Chic
Utjecali na: Classix Nouveaux, Bow Wow Wow, Duran
Duran, A Flock Of Seagulls, ABC, Fashion, Culture Club, Thompson Twins, Tears
For Fears, Wham, Alphaville,
Level 42, Go West, Propaganda, Madonna, Cyndi Lauper, Swing Out Sisters,
Frankie Goes To Hollywood, Boa, U škripcu, Zana, Jakarta, The Blow Monkeys,
Belouis Some, Simply Red, Bananarama...
SPANDAU BALLET - Journeys To Glory (1981, Reformation / Chrysalis)
Interesantnom
ironijom sudbine trenutnog pomodarstva, sasvim bezazlena pop skupina Spandau
Ballet je nakon samo dva singla postala prvorazredna senzacija
new romanticsa. Dva brata - Martin (bas) i Gary Kemp (gitara i sintesajzer)
- okupili su band 1979. u londonskom predgrađu Islingtonu i u čijoj postavi
su tijekom cijele karijere nepromjenjivo članstvo bili John Keeble (bubnjevi),
Steve Norman (gitara i sax) i Tony Hadley (vokal i sintesajzer). Interesantno
je da su još 1976. Gary i Steve zajedno svirali u vrijeme kada su polazili
Dame Alice Owen School, te da su u prvoj postavi pod imenom The Makers bas
svirali Richard Miller, a potom Michael Ellison, te da im se kao manager
ponudio njihov prijatelj Steve Dagger koji je kasnije s njima ostvario senzacionalan
uspjeh. Potaknuti noćnom scenom Londona, klubovima poput "Blitz", "Le Kilt",
"St. Moritz" i "Angel Boys" (u kojima je i skovan termin new romantics) i
sveprisutnim Bowievim utjecajem na novonastalu elektronsku new wave populaciju
(Gary Newman, Silk, Ultravox, Human League, Classics Nouveaux, Japan, Magazine,
Simple Minds...), grupa zaključuje da je image najvažniji i najupečatljiviji
dio stvaralaštva, odbacuje naziv The Makers, te kao ime izabire Spandau (naziv
zatvora u Hesu za vrijeme 2. svjetskog rata, a znači i mašinska puška), po
uzoru na ime Joy Division (koji su ime navodno izabrali po nazivu za baraku
u sklopu koncentracionog logora gdje su se nacisti iživljavali nad ženskim
zatočenicima). Da bi imali što karizmatičniji i otmjeniji profil, imenu Spandau
dodaje se Ballet čime su željeli istaknuti nedokučivu umjetničku profinjenost,
tj. potpunu suprotnost morbidnoj povijesti nacizma. Priče koje kruže govore
da su negdje koncem 1978. po Londonu osvanuli grafiti koje su navodno oni
sami ispisivali, te da je istovremeno postojao još jedan band s istim imenom,
no nakon prvih nastupa daleko zgodnijih i šarmantnijih momaka preimenovali
su se u Hope & Anchor.
Svoj prvi nastup pod glazbenim utjecajima rhythm'n'bluesa,
ranih The Rolling Stones i The Kinks održali su 17. studenog 1979. pred 50
prijatelja, drugi na egzotičnoj lokaciji, brodu usidrenim na Temzi, a već
nakon trećeg nastupa, Chris Blackwell (vlasnik Island Records) im nudi ugovor.
Međutim, grupa ga je odbila i osnovala vlastitu firmu Reformation, te su
zaključili da je najpovoljnije surađivati sa Chrysalis Records. Njihovo je
ime nakon prva tri singla - "To cut a long story" (UK No. 5), "Muscle bound"
(UK No. 10) i "The freeze" (UK No. 17) - postalo toliko upečatljivo da je
ne samo zagolicalo kritičarska pera i publiku, već i žuti tisak. S druge
strane, njihov bezopasni image fino dotjeranih momaka u kičasto raskošnom
šminkerskom
izdanju, poput prinčeva iz 18. stoljeća kojim su postali medijska ikona,
te sama glazba, opovrgnuli su bilo kakvu pomisao da se možda rađa neki novi,
alternativniji Bowie. Prva dva singla su dogurala do statusa emisije "Top
of the pops" što im je odmah otvorilo vrata da nastupaju u najekskluzivnijim
londonskim klubovima i zaposjednu naslovnice najtiražnijih magazina zajedno
sa planetarnim zvijezdama poput Adam Anta, Rod Stewarta i grupa Bow Wow Wow,
The Rolling Stones, The Police i Blondie.
No, nakon svega nekoliko mjeseci
kada su objavili debi album, "Journeys To Glory", svakom imalo pametnijem
biću postalo je jasno da se radi o bezličnom hibridnom sastavu koji ne umije
ni svirati ni pjevati bez obzira što je Hadley u intervjuima trabunjao kako
je polazio polu operetnu školu pjevanja. Album je potpuni bez sjemenski križanac
na paralelama Bowievog ironičnog hita "Fashion" i jednostavnih melodijskih
pasaža Joy Division, Magazine, Blondie, Gary Newmana, Japan i Ultravox, a
otvara ga prvi singl "To cut a long story short" koji ubitačnom dosadom ponavlja
jednu te istu melodijsku frazu sintesajzera koje bi se vjerojatno posramio
i najlošiji electro pop izvođač. Ni ostatak albuma ničime osobitim ne odskače
iz kolosijeka fraziranja – "Reformation", "Mandolin" ili instrumental, "Age
of blows", ponavljaju jedne te iste obrasce u kojima je naglašena jednolična
bas melodija i bubnjarski disco ritam uz linearne zvukove sintesajzera koji
pokušavaju preslikati daleko kreativniji domet skupina Ultravox i Visage
(koji su to radili na daleko maštovitijem nivou). Nemušta fuzija funka i
disca u singlu "Muscle bound" došla je do izražaja kroz početničke solo dionice
na gitari koje linearno pokušavaju pratiti vokalnu melodiju.
"The freeze"
je još jedan mutant, ovaj puta uzet iz pjesmarice Classics Nouveaux albuma
"Night People" - "pleteći" bas i sintetička melodija s pokušajem funkoidnog
wah-wah gitarskog pasaža, te promjenama zvučnih kolorita sintesajzera jedne
te iste melodije. "Confused" je melodijska krađa Roxy Music hita "In the
midnight hour" (original Cropper / Picket) s gotovo identičnom bojom i melodijom
gitare i klavijatura, dok je završna, "Toys", najlaganiji plesni dio albuma
u kojem je, ako ništa drugo, barem pokazano inventivnije baratanje gitarom
u kojoj čak ima i zanimljiva solo dionica isprepletenih s klavijaturama
i nešto zahtjevnijim aranžmanom kojim su vjerojatno željeli naglasiti da
znaju
komponirati komade po uzoru na Bowieva remek djela. Njihova instrumentalna
sposobnost na ovome albumu je na razini demo-grupe: bubnjar čak niti ne pokušava
raditi prijelaze već su oni naknadno snimljeni, bas je jednoličan i ponavlja
gotovo iste akorde, funkcija gitare je gotovo zanemariva izuzev nekoliko
melodijskih solo izleta ili suhoparnom linearnom praćenju vokala, dok su
klavijature u svojem produkcijskom štosu pokušale dobiti prizvuk, boju i
melodiju već spomenutih imena poput Newmana, Ultravox ili Visage. O vokalu
Tony Hadleya, također, nema puno govora - umije baratati jednom intonacijom
koju linearno drži i glasnim podrhtavanjima ga odvlači u fade-out što je
najjednostavnije rješenje. No od svega što najviše dočarava svu njihovu glazbeničku
(ne)sposobnost jesu završnice pjesama - ili su to fade-outovi ili pak besomučna
ponavljanja zadanog riffa do posljednjeg logičnog udara. I kada se sve zbroji,
ostaje sasvim opravdano pitanje - kako je takav band uspio postati zvijezdama
već nakon prva tri singla? Odgovor na to dala je uobičajena britanska i evropska
pomodarnost publike koja je s puno oduševljenja prihvatila i A Flock Of Seagulls,
Classix Nouveaux, Depeche Mode, a u devedesetima i slične hibride poput Mobya,
Orgy i Eiffel 65 s kojima postoji niz određenih bliskosti. Da iznenađenje
bude veće, album je došao čak do UK No. 5.
SPANDAU BALLET - Diamond (1982, Reformation / Chrysalis)
U
svega jednu sezonu trend new romantics je zavladao europskim kontinentom.
Strogo profilirani
image otmjenih momaka i djevojaka iz visokog elitnog društva
koje je pokušavalo dotaknuti vanjštinu života profinjenih estradnih zvijezda
poput Catherine Denuve, Kim Novak, Allain Delona, ili pak glazbi bliskijih
"playboya" arta, campa i glama - Bowiea, Ferrya, Warhola ili mnogim likovima
iz suvremene filmske tradicije, postali su u nevjerojatno kratkom vremenu
veliki pomodni hir. Bilo je to vrijeme kada je bio važan osobni izgled koji
se temeljio na svim vizualnim segmentima – frizura, odjeća, držanje, ponašanje,
bonton, pa čak i banalne sitnice poput izbora pića ili načina na koji se
drži cigareta. Malo tko je mogao odoljeti "mrkvastim" hlačama upasanim u
kratke čizmice, širokim košuljama i besprijekorno lakiranim frizurama "talijankama",
te subotnjim izlascima u diskoteke gdje se strogo odmjerenim pogledima mjerio
čitav vizualni utisak. Premda je trend romantičara zagovarao kozmopolitski
status, on se ipak samo svodio na vizualnu taštinu koja nije imala puno veze
sa osobnim stavovima, te iako su glavnim lučonošama ovog "pokreta" bili Bowie
i Ferry, njihov utjecaj koji su preuzeli "sljedbenici" odražavao se isključivo
u mašti bez nekog većeg doprinosa ka samom svjetonazoru. Praktički, svi su
živjeli u nekoj nadi "novog i boljeg života" i novog svjetskog poretka koji
će ostvariti svojim vizualnim dojmom. Ovakav bonton uzrokovao je pojavu cijelog
niza jednodnevnih fenomena u pop glazbi koji su postali iznimno popularni
zahvaljujući svojem izgledu - Bow Wow Wow, Adam And The Ants, Classics Nouveaux...,
no premda je sama glazba bila poprilično razdvojenih temelja (Bowie, Kraftwerk,
Roxy Music, Joy Division, Suicide, funk, disco, soul, rock, sympho-rock,
kraut rock, post punk, new wave), ipak je objedinila jedan zajednički termin
koji se može shvatiti kao obična improvizacija na zadanu temu. Tako se na
primjer jedan od najpopularnijih new romantics sastava Ultravox poslužio
čistom prezentacijom na temu spajanja Kraftwerk / new wave stila (isti je
slučaj i s Visage i Classix Nouveaux), tada nove zvijezde ABC i Duran Duran
su zagovarali
disco, funk, soul, Roxy Music, Bowievu elektronsku i new wave fazu (posebno
albume "Station To Station" i "Scary Monsters"), Human League čisti elektronski
pop preuzet od Kraftwerk i Suicide, dok su izvođači poput Japan, Simple Minds,
Yello ili Fashion za romantičare bili vezani više vlastitim izgledom nego
li glazbom.
Dakle, osnova cijelog stila new romanticsa sastojala se u tome da na što
primamljiviji način dokuči slušatelju što je nekakva egzotika i bijeg od
suštinske stvarnosti koju su prolongirali tada alternativni izvođači The
Clash, Cabaret Voltaire, Joy Division, Gang Of Four, XTC, D.A.F., The Fall,
P.I.L., The Specials, The Selecters, The Jam, Clock DVA ili američki ogranak
new wavea na čelu s Talking Heads, Pere Ubu, Suicide i Devo.
Sve ovo važno je da bi se opisao drugi album Spandau Ballet koji je njihov
jedini istinski vrijedan album u karijeri. U datom trenutku, ova ploča
je bila miljenikom svakog rock kritičara bez obzira koliko ona izgubila
na neminovnom
protoku vremena. U njoj su sadržane sve glavne odlike new romanticsa
- ples, zabava, otmjeni stil, profinjenost, ali i jebena snaga prenemaganja,
šalabajzanja
i vrhunskog umijeća vladanja ovim stilom. Album je podijeljen na dvije
strane - plesnu i laganu. Na prvoj su sabrani vrlo fini funky brojevi
koji
za razliku
od prvijenca imaju svoju vrlo znamenitu studijsku potporu. Dok im je
početno neiskustvo nekako uspio ispeglati producent Richard James Burgess,
ovdje
je taj isti čovjek od sasvim prosječnog sastava napravio prave velikane.
Pjesme s prve strane ploče su izuzetno plesne, nabijene disco-funky tempom,
dok su s druge strane albuma vrlo spore i gotovo ambijentalne. Album
otvara izuzetno funkoidni singl "Chant No. 1" (UK No. 3) sa vrlo poetičnim
tekstom
o tome kako "ne trebam pritiske" i odličnom instrumentalizacijom sa bogatim
funky gitarama, odličnim sintesazerskim dionicama i fantastičnim duhačkim
detaljima. S prve strane još vrijedi izdvojiti dvije kompozicije - "Instinction"
(UK No. 7) i "Paint me down" (UK No. 30). Prva je uklopljena u neobičan
plesni stil Michael Jacksonovog hita "Don't stop" s albuma "Off The Wall",
dok
je druga odlični funky-disco broj (objavljen kao drugi singl s poleđinom
"Man
with guitar" koja se ne nalazi na albumu) kojeg su drsko preoteli od
stilskih veličina tog doba - Gang Of Four i Talking Heads (posebno u detaljima
osebujne
produkcije i čistoće zvuka). U četvrtoj kompoziciji "Coffe club" isprepliće
se isprekidani funky ritam sa dijelovima latino primjesa koji kulminiraju
u odličnoj završnici prožetoj osebujnim solo dionicama duhača Caunte
Wellingtona (truba), David "Baps" Baptiste (sax, flauta) i Nathaniel
Augustina (trombon).
Druga strana sadrži također četiri kompozicije, no one su potpuno neobične
u dotadašnjem radu grupe. Prva je lagana plesna tugaljiva balada "She
loved like diamond" sa zanosnim gitarskim melodijama i finim potisnutim
u pozadinu
zvukovima sintesajzera, te je kao pokušaj ljubavne new romantics pjesme
stavljena i na singl (UK No. 49), no prošla je potpuno neprimjećeno
sasvim sigurno zbog
iritantnog Hadleyevog vokala. Druga stvar je "Pharaoh", teška i troma
kompozicija koja je smještena negdje u daleka vremena egipatskih faraona.
Podebljana
je metalnim funky bas melodijama, teškim ritmom i savršeno odgovarajućim
zvukom gitare koji zaista u sebi ima tu ambijentalnu notu opisivanja
daleke egzotike. Također vrijedi istaknuti i odlične klavirske dionice,
te cjelokupnu
atmosferu pjesme koja je potpuno pogođena na pravo mjesto. Nešto vrlo
slično uradili su primjerice Japan na albumu "Tin Drum", Brian Eno
i David Byrne
na zajedničkom albumu "My Life In The Bush Of Ghosts", te The B-52's
na albumu "Mesopotamia" kojima je načeta world-music globalizacija.
Treći broj je sasvim
neočekivana ambijentalka "Innocence and science" potpuno odsvirana
na egzotičnim
instrumentima - tabli i chengu uz laganu potporu originalnih azijskih
udaraljki. I posljednja, "Missionary", je još jedna nevjerojatno atmosferična
pjesma
kakvu više nikada band nije uspio napraviti. Posve je lagana, utopljena
u vrlo čudan 3/4 takt koji je poduprt povremenim basovima i vrlo interesantnom
melodijom u kojoj se izmjenjuju dionice gitare, sintesajzera (nalik
na gudače)
i klavira. Pjesma je posve minimalistički aranžirana tako da se kompozitorski
dio slobodno prepustio mašti i vrlo dobrim improvizacijama po sistemu
nadogradnje melodije. Ovdje se i sam Hadley vrlo dobro snašao - koristi
mnogo (naknadno
snimljenih) vokala - krikove, stenjanja, uzdisaje...
Tako su ovom pločom Spandau Ballet od početnih opskurnih glazbenika
došli u poziciju u kojoj su napravili hvale vrijedan album. Kritika
se prilično
razjedinila u mišljenjima - oni koji su smatrali ovu ploču odličnim
radom nisu prigovarali gotovo ničemu, dok su ljutiti protivnici negirali
album
tvrdnjama da su se Spandau Ballet poslužili folklornim i etno motivima
bliskog istoka, Indonezije i jugoistočne Azije samo zbog utjecaja
kojeg su na njih
izvršili njihovi uzori David Sylvian i njegova skupina Japan, te
kao takvi samo željeli naglasiti imaginarnu egzotiku vlastite glazbe.
Album je prošao prilično loše na tržištu (UK No. 15), već je nakon
nekoliko tjedana nestao iz vidokruga britanskog top 30, te je potom
urgirala
diskografska tvrtka Chrysalis koja je pokušala spasiti situaciju
angažiranjem producentskog
magičara Trevor Horna koji je naknadno za potrebe singla remiksirao
"Instinction". Ovaj singl remiks je donekle popravio vrlo lošu
situaciju i spasio sudbinu
banda od potpune financijske katastrofe došavši na UK No. 10.
SPANDAU BALLET - True (1983, Reformation / Chrysalis)
Vrijeme
romantičara je pokazalo svoje neumitno lice zakonitosti tržišta. Najvećim
zvijezdama
ovog stila postali su Duran Duran koji su potpuno iskoristili
sve prednosti video spotova za reklamiranje albuma, Ultravox su nakon "Vienne"
počeli objavljivati sasvim stereotipne albume koji su redovito dolazili do
samog britanskog vrha, Visage su objavili dva hit albuma bez ijednog odsviranog
koncerta, dok se lider Steve Strange udomio u klubu "Club for heroes" kao
disk džokej. Classix Nouveaux i Gary Newman su iščezli sa scene, Human League
i ABC se privremeno povukli, John Foxx je objavio dva odlična solo albuma,
no veći uspjeh je izostao. Japan, Bow Wow Wow i Adam And The Ants su se raspali
i praktički cijela scena koja je prije samo godinu-dvije elegantno prošarala
britanskim ljestvicama popularnosti je počela naglo nestajati.
Budući da je prethodni album, "Diamond", uz sve pohvale (a i negativne
kritike) uzdrmao prvenstveno glazbenu elitu koja se pitala je li ovo hvale
vrijedan
rad ili obično prenemaganje, publika ga je dočekala prilično rezervirano.
Niti jedan singl nije dospio na top 10 (izuzev naknadno remiksiranog "Instinction"),
album je tržišno podbacio, a sam band je ostao u toku medija samo zahvaljujući
činjenici da predstavlja dio vrlo popularnog trenda new romantics. Zbog
toga band potpuno mijenja zvučnu kulisu, marljivo vježba i usavršava se u
glazbenom
pogledu, te počinje komponirati sasvim drugačije pjesme. Chrysalis je bio
svjestan da ovako pomodni sastav mora dobro unovčiti, pa ih šalje u glasoviti
Compass Point studio na Bahamima odakle su stizali mnogi znameniti albumi
tog vremena (Roxy Music, The Rolling Stones, Talking Heads, Grace Jones,
The B-52's...). Također, mijenjaju i producenta, te angažiraju Tony Swaina
i Steve Jolleya koji im omogućuju sasvim novi glazbeni izraz. Sve što je
sastav
do tada napravio, posebno na prethodnom albumu, posve je nestalo. "True"
je album od osam jednostavnih, lepršavih i šminkerski profinjenih romantičnih
plesnih pjesama za zabave i finu gospodu, restorane i plesnjake. S njega
je skinuto čak 5 singlova! Prvi, "Lifeline" koji je objavljen u jesen 1982.
došao je na britanski top 10 (UK No. 7) i najavio album koji se pojavio
5-6 mjeseci kasnije. Zatim su slijedili singlovi "Pleasure", "Communication"
(UK No. 12, USA No. 59) i dva svakako najveća hita u njihovoj karijeri
- naslovna
"True" (UK No. 1, USA No. 4) i "Gold" (UK No. 1, USA No. 29) koje su mjesecima
boravile u gornjem domu britanske liste singlova nadmetajući se sa hitovima
Michael Jacksona (album "Thriller"), Wham, Bananarame, Duran Duran, Culture
Club, Eurythmics i Paul Younga. No, ovaj sasvim novi stil koji je preferirao
profinjeni izraz na paralelama Roxy Music - Steely Dan premda je bio odlično
prihvaćen od strane publike, ipak je sastavu promijenio ne samo strukturu
publike, već i dotadašnje poštovanje koje su fanovi držali za njih. Jednostavno,
Spandau Ballet su postali dosadnim pop zvijezdama koje su isporučile osam
gotovo jednakih pjesama na ovome albumu koje se jedino razlikuju po ritmu.
Ostalo je sve gotovo identično iz pjesme u pjesmu - fini gitarski
pasaži, klavirske melodijice, zanosni šminkerski zvukovi saksofona, bogata
pozadinska
orkestracija, konge, različite udaraljke... Band je izgubio svoju prepoznatljivost
i image, te nekakvu imaginaciju koja čak i nije postojala, ali je ipak
zračila nekakvim neobičnim bizarnim kozmopolitskim svjetlom na prethodna
dva albuma,
dok se ovdje potpuno utopila u gomili nabacanih melodija i profinjene produkcije
koja im je osigurala super zvjezdani status bez ikakvog posebnog šarma.
Naravno, album je došao do vrha britanske ljestvice (UK No. 1) i ostvario
prvi veliki
uspjeh u USA (No. 19), te se računa da je do 2009. prodan u 7 milijuna
primjeraka. Naslovnu skladbu "True" 1991. su samplirali i obradili slow-down
hip-hoperi
P. M. Down pod nazivom "Set adrift on memory bliss" koji je uz MC Hammera
("Can't touch this"), Snap ("The power") i Technotronic ("This beat is
technotronic") bio jedan od najuspješnijih dance-pop hitova godine.
SPANDAU BALLET - Parade (1984, Reformation / Chrysalis)
Na
temelju isprobane formule koju su im isporučili producenti Tony Swain i Steve
Jolley, band
objavljuje gotovo isti album "Parade" snimljen tijekom
proljeća u Munchenu. Ultra milijunski album "True" ovdje je dobio svojeg
identičnog blizanca. Ponovno je snimljeno 8 pjesama (interesantno, svi njihovi
dotadašnji albumi imaju isti broj pjesama) koje apsolutno po ničemu ne odskaču
jedna od druge. Nevjerojatno je kako su ovakve klonirane kompozicije koje
su nalikovale jedna drugoj kao jaje jajetu uvijek redovito postajale hitovima.
Tako je po posve istom receptu objavljeno ponovno 4 singla – plesni pop soul
brojevi "Only when you leave" (UK No. 3, USA No. 34), "Highly strung" (UK
No. 15) i dvije laganije kompozicije "I'll fly for you" (UK No. 9), te "Round
and
round" (UK No. 18) koje su komponirane po posve istom aranžmanu hita "True".
Opet su u igru stavljene lepršave i bezbrižne melodije, šminkerski efekti
saksofona, lagani i nenametljivi ritmovi gitara, prozračne boje klavijatura
i revijalni tonovi klavirskih minijatura. U ostale 4 kompozicije se ne događa
ništa drukčije - ples, lagani prizvuci soul-funka koji su očigledno prispjeli
iz arhiva ultra komercijalnog Steely Dan albuma "Gaucho" (1980) i radova
Bowiea, Roxy Music i Ferrya, tako da ovaj album samo slijedi monotonu dosadu
prethodnika. Jedini pomaci su instrumentalistička izvedba – bubnjar John
Keeble sada radi više prijelaza, gitarist i potpisnik svih kompozicija Gary
Kemp je ovdje daleko kreativniji, sax Steve Normana je dobio više prostora,
no to ništa bitno nije promijenilo cijeli utisak koji album ostavlja. Obična
patetična romantična dosada koju su progutale top ljestvice kao vrlo traženu
robu (UK No. 2, USA No. 19). Ovim albumom Spandau Ballet je ušao u samu najezdu
trenda soul-funk popa koji je te godine eksplodirao preko hit albuma Sade,
Style Council, Paul Younga, Alison Moyet (ex-Yazoo), Carmel, te veterana
Chicago, Steve Wondera...
1985. nastupili su i na legendarnom Live Aidu na Wembleyu, te poduzeli ogromnu
svjetsku turneju.
SPANDAU BALLET - Through The Barricades (1986, Reformation / Chrysalis)
Odrađena svjetska turneja nakon prethodnog albuma rezultirala je dvogodišnjom
pauzom u kojoj je Reformation objavio kompilaciju "The Singles Collection"
koja je dosegla milijunsku nakladu (UK No. 3), a band je kao jedan od vodećih
svjetskih pop izvođača nastupio i na čuvenom Live Aidu 1985. Sama grupa je
postala veliko svjetsko pop ime, pa su u međuvremenu članovi sastava pokušali
pronaći nekog većeg izdavača budući da su svojim zaradama odavno prerasli
samu matičnu firmu. Zbog toga su se neko vrijeme preselili u Dublin kako
bi izbjegli plaćanje poreza, a usput su radili i na novim materijalima. Potom
su se premjestili u Munchen gdje su u društvu producenta Gary Langana (iz
Art Of Noise) snimali album koji je kompletiran u Francuskoj. Prvi singl,
"Fight For Ourselves", objavljen je u jesen 1986. i zaustavio se na britanskom
No. 15, no sljedeći, naslovni "Through the barricades" dospio je na top
10 (UK No. 6) što je zagarantiralo ponovnu uspješnu prodaju albuma. No, kao
što
je to bio slučaj s prethodna dva albuma, niti ovaj nije donio nikakve bitne
pomake. Sve je ostalo gotovo identično u glazbenom pogledu - fini šminkerski
zvučni kolorit plesnih pop pjesama, savršena produkcija, te dobro uigrane
kompozitorske metode korištenja soul, pop i funky obrazaca. Jedino što odskače
od uobičajene prosječnosti jesu tekstovi koji su na ovome albumu socijalno
osviješteni s naglaskom na političku situaciju što ranije nije bio slučaj.
Naslovna kompozicija nastala je za vrijeme njihovog boravka u Dublinu, te
je inspirirana time što se može primijeniti na bilo koju zemlju i bilo koju
situaciju. Pjesmom su željeli istaknuti da jedina stvar koja može da preskoči
barikade jest glazba za koju ne postoje političke, etičke, društvene ili
religijske razlike. Uz primjetan socijalni naglasak u lirici, ovaj album
se potpuno oportunistički prepustio struji sličnih pop izvođača te godine
- Eurythmics, Blow Monkeys, Prince, Madonna, Swing Out Sister, Cyndi
Lauper, A-Ha... Sasvim prosječan dojam albuma pokazao se i na top ljestvicama
(UK No. 7).
SPANDAU BALLET - Heart Like A Sky (1989, Reformation / Chrysalis)
Poslovi
koje su godinama vodili ljudi iz kuće Reformation (Iain Hill, Graham Ball,
Jackie & Zoe Vickers, Cheryl Robinson, J. J. Brien, Bill White i
Jacqui Quaife) s vremenom su se počeli pretvarati u strogo poslovni odnos
gdje je Spandau Ballet počeo gubiti svoj značaj kao sastav, a glavnim čovjekom
banda počeo je postajati Gary Kemp koji je uglavnom potpisivao sve materijale
koje je grupa objavila. Ljudi iz firme su se obraćali uglavnom njemu i s
njime sklapali sve ugovore, tako da je ostatak banda s vremenom postao samo
običnim Kempovim radnicima. Takva situacija se počela odražavati vrlo nepovoljno
za ostale članove koji nisu mogli ništa drugo do li slijediti naredbe koje
su dobivali što je uzrokovalo sukob između braće Kemp - Martin je gotovo
najavio svoj odlazak iz sastava i krenuo u novu avanturu - filmsku karijeru.
U početku je dobivao sasvim bezvezne uloge u nekim britanskim serijama, a
potom je dobio i nekoliko glavnih uloga u igranim filmovima kao i angažman
u soap operi "East Enders", no očito nezadovoljan, Martin se ipak vraća u
sastav, te izmiruje nesuglasice s bratom. Za to vrijeme saksofonist Steve
Norman sklapa ugovor s Warm Publishing Ltd. da će sve materijale koje će
on napisati za Spandau Ballet kontrolirati preko njih, no tu je došlo do
sukoba koji su rezultirali trogodišnjom neaktivnošću sastava. Premda su obavili
ogromnu evropsku turneju (s gostovanjem u Zagrebu u krcatom "Domu sportova"),
u bandu više nije postojao zajednički duh prijateljstva koji su gajili punih
10 godina. No, sastav je unatoč svemu krenuo dalje (djelomično i zbog odrađivanja
ugovora s Reformation) i snimio svoj šesti album nakon kojeg je bilo očito
da se grupa više nikako ne može održati na okupu. I premda je "Heart Like
A Sky" njihov pun komercijalni pogodak što se tiče raznolikosti glazbene
građe, izuzev Gary Kempa nitko više nije bio motiviran za rad. Album je prošarao
po soul pop i funky obrascima s izletima u latino američke plesne detalje
(samba), uobičajeni komercijalni stil i vrlo fine aranžmane koji provlače
sasvim pristojnu komercijalnu pop strukturu. Kao hit singl upalio je vrlo
fini latino pop broj "Be free with your love" (UK No. 42), dok je plesni
dance soul funky broj "Raw" (UK No. 47) potpuno promaknuo s disco-dance podija
i
DJ setova tog vremena. Ove dvije pjesme su ipak ostale originalnijim hit
singlovima grupe (uz naravno, odlične singlove s albuma "Diamond"), dok je
na iznenađenje, najvećim hitom postala "How many lies" (UK No. 34). Nezadovoljni
Steve Norman kojem je Gary dozvolio samo jednu kompoziciju na albumu (pjesma
"Motivator"), nakon obaveze prema snimanju spotova i uobičajene promocije,
napušta sastav, a potom se i cijela ekipa razilazi u potragu za solo karijerama.
Martin je nastavio neuspješni pohod na filmsko platno, pjevač Tony Hadley
je tijekom devedesetih objavio nezapažene albume, dok se o ostalim članovima
gotovo ništa ne zna izuzev da je Gary Kemp dobio sporednu ulogu u filmskom
hitu "Bodyguard" sa Whitney Houston i Kevin Costner.
1999. godine ponovno su izbili sukobi između braće Kemp i ostalih članova
sastava koji su pokrenuli sudski spor zbog legalizacije autorskih prava
na njihove objavljene materijale jer su se njihovi stari albumi i dalje dobro
prodavali djelomično zahvaljujući mnogim obradama koje su objavili drugi
izvođači, primjerice spomenuti pop rapper P. M. Down koji je 1991. izbio
na
sam vrh top lista sampliranom obradom hita "True" pod nazivom "Set adrift
on memory bliss". Također su i mnogi DJ-i koristili njihove samplove iz
hitova "To cut a long story short", "Chant No. 1", "Gold", "Instinction"...
u svrhu
melodijskih plesnih techno-electro house hitova, a tijekom devedesetih
mnogi njihovi hitovi doživjeli su revival na radio programima što je rezultiralo
remasteriranjem svih starih izdanja koja su objavljena na CD-u. Tokom '90-tih
i u prvoj deceniji 21. stoljeća objavljeno je čak 11 kompilacija od kojih
je "Gold - The Best Of Spandau Ballet" 2000. dospjela na UK No. 7.
Diskografija:
"Journeys To Glory" (1981) / "Diamond" (1982) /
"True" (1983) / "Parade" (1984) / "Through The Barricades"
(1986) / "Heart Like A Sky" (1989)