|
Nick Cave And The
Bad Seeds
"Dig, Lazarus, Dig!!!" (2008,
Mute Records)
|
|
Možda je prehrabro tvrditi da je riječ o ponajboljem albumu
Nikole Pećinskog, ali činjenica da je dosegnuo najbolji plasman u karijeri
(UK No. 4) govori
dovoljno.
Premda autorski rad Nick Cavea i njegovih različitih postava The Bad Seeds
nikada nije patio od komercijalnih dosega, danas je vrlo zanimljivo pogledati
da je od cijele njegove plejade albuma tek nekolicina njih dosegla poziciju
na britanskom Top-20. Primjerice, "Let Love In", 1994., (No. 12), "Murder
Ballads", 1996., (No. 8), "No More Shall We Part", 2001., (No. 15), "Nocturama",
2003.,
(No. 20) i "Abattoir Blues / The Lyre Of Orpheus", 2004., (No. 11), dok na
američkom tržištu još nikada nije ostvario plasman u Top-100, tako da je
uspjeh ovog
albuma s dosegom UK No. 4 samo dokaz da Caveov stvaralački integritet i karizma
iz desetljeća u desetljeće neprekidno okuplja sve veći broj publike.
Četrnaesti studijski album Cavea And The Bad Seeds donio je standardnu lascivno
opsesivnu zbirku kompozicija u kojoj osim uvijek intrigantne lirike veliku
ulogu igra prateća svirka koja se nakon snažnih rock radova "Abattoir Blues"
i projekta Grinderman prošle godine točno našla na samom razmeđu ova dva
sjajna albuma. Od žešćih gitarskih skladbi (primjerice r'n'r-a "Albert goes
west"), preko efekata pojačanih Harveyevim zvukovima organa iz doba The Birthday
Party, do laganijih tempova (ali ne i uspavanki poput radova sa "The Boatman's
Call" ili "No More Shall We Part"), album obiluje dobrim riješenjima i pomlađenim
glazbenim inspiracijama kao da Cave i ekipa ponovno proživljavaju jednu posve
novu mladost koju su ostavili u svojim ludim, psihodeličnim i razaračkim
dvadesetim godinama života.
Prvi singl i kompozicija koja otvara album "Dig,
Lazarus, Dig!!!", priča je o uskrsnuću Lazara u New Yorku tokom '70-tih godina
prošlog stoljeća i jedna je od najuzbudljivijih pjesama albuma gdje se uz
Caveove naracije pojavljuju sjajni glazbeni efekti dva organa i impozantni
zvukovi Harveyeve gitare. Cave se po običaju ponovno okrenuo svojoj vječitoj
preokupaciji – razmatranju religije, tumačenju Biblije i svrstavanja njenih
značenja psalama u kontekst današnjeg vremena, te je tako mnoge priče (ili
mitove) začinio erotskim i ljubavnim pikanterijama (odlična plesna "Today's
lession", "Hold on to yourself", "Jesus of the moon", "Lie
down here & be
my girl" i osam minuta dugački single, "More news from nowhere"), ironično
se obračunao sa samim sobom i Bogom u još jednoj plesnoj "We call upon the
author", dok se sa omiljenom temom apokalipse, beznađa i kaosa pozabavio
u laganijoj "Moonland" obogaćenoj inovantnim Ellisovim efektima tenor gitare,
te različitim udaraljkama i u najalternativnijoj "Night of the lotus eaters" koja donosi djeličak duha vremena albuma "From Her To Eternity" i još uvijek
prisutnog nasljeđa Blixe Bargelda i Einsturzende Neubauten.
Naravno, Caveova
lirika kao i uvijek je ponovno sofisticirana, metaforizirana i istovremeno
globalno razumljiva tako da je svih 50-tak minuta albuma sjajna pjesmarica
pretvorena u prepoznatljiv minimalistički rock-blues glazbeni obrazac kojeg
je uz Cavea (organ, piano, gitara) sviralo šestoro glazbenika - Martin
P. Casey (bas), Thomas Wydler (bubnjevi), Warren Ellis (viola, gitara, piano,
mandolina,
flauta, udaraljke), Mick Harvey (gitare, bas, organ), Jim Sclavnous (bubnjevi,
udaraljke) i James Johnston (organ, gitara).
Uz prvi single, "Dig, Lazarus, Dig!!!", snimljena je još jedna kompozicija
"Accident will happen" koja se samo pojavila kao B-strana singlea u ograničenom
tiražu.
S ovakvim materijalom Cave i društvo su ponovno obznanili da su unatoč
petoj deceniji života još uvijek autorski i instrumentalno spremni
da se bore za
svoje mračne zvukove i misticizam kojeg je teško objasniti, a uvijek
iznova uzbudljivo slušati. Ili kao što je još davno i sam Cave rekao
da ne može
napisati pravu pjesmu ako nije tužan, nesretan ili bijesan. To je ono
što Cavea uvijek tjera da napravi ovakav rad koji je još jedan korak
na njegovom
putu ka pronalasku smisla ljudskog postojanja i komunikacije sa samim
Bogom.
Naslovi:
1. "Dig, Lazarus, Dig!!!", 2. "Today’s lesson", 3. "Moonland",
4. "Night of the lotus eaters", 5. "Albert goes west", 6. "We call upon the
author", 7. "Hold
on
to yourself", 8. "Lie down here (& be my girl)", 9. "Jesus
of the moon", 10. "Midnight man", 11. "More news from nowhere"
Ocijena (1-10): 9
Diskografija:
"From Her To Eternity" (1984) /
"The Firstborn Is Dead" (1985) /
"Kicking Against The Pricks" (1986) /
"Your Funeral, My Trial" (1986) /
"Tender Prey" (1988) /
"The Good Son" (1990) /
"Henry's Dream" (1992) /
"Live Seeds" (1993) /
"Let Love In" (1994) /
"Murder Ballads" (1996) /
"The Boatman's Call" (1997) /
"No More Shall We Part" (2001) /
"Nocturama" (2003) /
"Abattoir Blues / The Lyre Of Orpheus" (2004) /
"Abattoir Blues Tour" (2007) /
"Dig, Lazarus, Dig!!!" (2008)