Bryan Adams
U Osijeku, pa da
Moja prva kupljena ploča. Moj prvi susret s video-kasetom, u onom smislu
u kojem danas uživam u svim tim snimkama, u vremenu kad je posjedovanje haj-faj
opreme bilo Privilegija Bogatih, i kad sam kod susjeda Branka (vlasnika tih
moćnih komponenti koje su tako dobro reproducirale svaki šum) odlazio izmišljajući
razloge zbog kojih bi mogao ponovo pogledati i poslušati sve te tako dobre
pjesme. Reckless. I ona kožna jakna, za koju sam mislio da je super, i onaj
promukao glas, koji mi se sviđao više od Springsteenovog, i ona produkcija,
bolja od U2, i bio sam jako siguran da je Bryan Adams baš cool momak. I nijedan
od poslije nabavljenih albuma se nije mogao mjeriti sa uzbuđenjem koje je
donosilo to remek-djelo pop rock muzike iz 80-tih. Bilo mi je jako žao kad
sam ga zvirnuo u 90-tima, potajno se nadajući da će mi ipak osvjetlati obraz
u onim smiješnim garage raspravama o najboljem-poprock-bendu-iz-osamdesetih,
uvijek sam navodio Reckless, a on je radio nešto, hm, drukčije. On je bivao
sve poznatiji kao autor filmske glazbe, nije ni malo izgledao cool, i sve
manje sam obraćao pažnju na te nove uratke. Devedesete su, a i odrastao sam,
valjda. I onda vijest: dolazi u Osijek. Karte se prodaju super, grad Osijek
je zainteresiran i sve mi se čini da bih mogao vidjeti svog heroja, 20 godina
kasno, ali navikao sam već na to. Ni Duran Duran nisu došli kad su trebali.
Ovo je moj uvod u kratku najavu tog koncerta, čiji uspjeh bi mogao učiniti
ovu otužnu regiju malo zanimljivijom i o čemu još uvijek potajno maštarim.
A za one koji žele znati više, Bryan se rodio u Kanadi, 1959. U svojoj 19.
godini sreće osobu čije društvo i suradnja će mu biti ključna za cijelu karijeru.
Zove se Jim Vallance, i stariji je od njega, bio je bubnjar u jednom kanadskom
bendu, a ujedno je skladao muziku i tekstove, puno radije nego se gnjaviti
po turnejama i studijima. Imao je puno veza u diskografskim krugovima i zajedno
su slali demo-snimke, dok 1979. Bryan nije potpisao prvi ugovor i objavio
singl "Let me take you dancing", koji i nije tako loše prošao. Dovoljno
da godinu kasnije, 1980., objavi svoj prvi album, naslovljen "Bryan Adams",
kojega je promovirao po klubovima i sve više se razvijao i kao talentiran
autor pjesama za druge muzičare. Odmah iduće godine objavljuje i drugi album,
"You want it, you got it", i radi prvu američku turneju s Kinksima
i Foreigner. Polako se nazire stil i oblik rock muzike koja će ga učiniti
poznatim, a s tog albuma je singl bila "Lonely Nights", prilično
radiofonično, kako se u to vrijeme već radilo. Cijelo to vrijeme autorski
dvojac Adams / Vallance vrijedno radi za druge, od Loverboy do Kiss.
I u 1982. izlazi "Cuts like a knife", licencno objavljen čak i
u Jugoslaviji, s kojega hit "Straight from the heart" i naslovna
stvar prodaju album u platinastoj tiraži. Njegove uske hlače, kožna rock jakna,
promukao glas i vrlo ugodne rock pjesme omogućuju mu često gostovanje na radiju,
koncerti su sve češće u Evropi i Japanu - Bryan Adams proživljava prve dane
slave. Njih dva nastavljaju uspješnu suradnju i počinju raditi po narudžbi
filmaša, prvi uspjeh je pjesma "Heaven". Koja je samo najavila najbolji
album, objavljen 1984., gorespomenuti "Reckless". Tim albumom 25-godišnji
Bryan ulazi na velika vrata, 5 singlova koji su bili na Top20 ljestvicama
i 8 miliona prodanih primjeraka, uz Grammy nominacije i sve što ide uz to,
znate već. Duet s pjevačicom Tina Turner "It's only love" se i danas
navodi kao školski primjer odličnog proizvoda, koji je i komercijalno odradio
svoje. Bryan priprema i kanadski prilog na humanitarnu temu pomoći gladnima
u Africi, a otvara i legendarni Live Aid, njegov američki dio.
Peti album, "Into the fire", bio je hod po utabanim stazama, hitovi
su bili dovoljno dobri da mu omoguće svjetsku turneju, koncerti su bili objavljivani
na državnim televizijama. Surađuje i sa Clint Eastwoodom, 1989. izlazi veliki
hit Joe Cockera "When the night comes", čiji je uspjeh bio i posljednji
koji je sa Vallanceom imao. Razilaze se i Bryan nastavlja objavljivanjem albuma
uživo, snimke s belgijskog koncerta, a surađuje i sa Mutt Langeom, producentom
kojem ljubitelji AC/DC ili Def Leppard skidaju kapu. I tako ulazi u 90-te,
kada ga Kevin Costner unajmljuje za film o Robinu Hoodu i čija naslovna tema,
"Everything I do I do it for you", u suradnji s Michael Kamenom,
postaje ultimativni hit, pjesma koja je danas prva asocijacija na spomen Bryan
Adamsa, koju mnoga domaćica i danas rado naruči u prijepodnevnim radio satima.
Mislim, hit nije pravi izraz za uspjeh ovog singla, 16 tjedana je bio broj
jedan u Engleskoj, najprodavaniji single u povijesti muzike do tada. Naravno
da je poslužio kao priprema terena za "Waking up the neighbours",
šesti album. Na njemu je bio solidan, brajanadamsovski rock "Can't stop
this thing we started", ali svi su ionako samo pričali o Onoj Drugoj
pjesmi. I tako, počinje lagano kvalitativno snižavanje kriterija, Bryan sve
više radi najamničke stvari i prvi pokazatelj da je i on toga svjestan je
objavljivanje najvećih hitova, "So far so good", u 1993. Slijedio
ga je single "Please forgive me", patetična balada, koja je naravno
odradila posao kako treba. A novoformirani dvojac, Adams/Lange, odrađuju pjesmu
za novi film "Tri mušketira" i "All for love" ne silazi
s radija, promukao vokal pojačan Rod Stewartom i Stingom garantira i donosi
više nego multiuspjeh.
Teško se oduprijeti tolikom uspjehu i Bryan nastavlja u tom fazonu, omogućujući
filmu i Johnny "Don Juan" Deppu ionako zagarantirana pisma obožavateljica
i uzdahe kućanica, čak se i hrvatski latino lover, Davor Radolfi, ogrijao
suncem te melodije i priuštio si jedan od najvećih hitova karijere. Naravno
da znate, pričam o "Have you ever really loved a woman?". Filmska
muzika i sve te silne nominacije vjerojatno su ga udaljile od studija i 1996.
izlazi mu "18 'till I die", solidan melodični rock album, naravno,
uspješan i vrlo dobro prodavan. Iz tog vremena suradnje sa pjevačicama Barbra
Streisand, Celine Dion ili Bonnie Rait, samo će ga učiniti još planetarno
poznatijim i ulaštiti sjaj njegove zvijezde, čega je potvrda i legendarni
"MTV Unplugged", koji izlazi 1997.
I onda se, barem u ideji, vraća svojim rock korijenima albumom "On a
day like today" i time zaokružuje iznimno komercijalno uspješne devedesete.
U novo tisućljeće ulazi kao etablirani producent i ko-autor mnogih uspješnica,
a zanimljivija od drugih je suradnja sa Chicane u njihovom "Don't give
up" uspjehu. I tako nekako sve do prošle godine kada objavljuje svoj
9. studijski album, "Room Service", a koji promovira odlično organiziranom
svjetskom turnejom.
Eto, taj&takav Bryan Adams dolazi u Osijek, uz pretpostavku da će koncert
trajati barem 90 minuta, zagarantiran je naramak hitova, koje znate iz bezbrojnih
situacija, ipak je riječ o jednom od autora, koji i nije baš rekao svoje zadnje
riječi i koji je koncertna atrakcija. Siguran sam nekako da zasvira za svoj
gušt neku bržu, da umiri one koji su došli iščekujući neku od onih-sa-reckless,
a da će sve završiti sa umilnim soundtrack hitovima, tu nema dvojbe. Koncert
je zakazan za 27.11.2006. u dvorani Zrinjevac, detalji o ulaznicama na http://events.lupa.hr
i... vidimo se tamo, valjda još koji put, uskoro na nečem još recentnijem.
kids wanna rock: tonisaric@inet.hr