U prvom ovosezonskom koncertu Jazz ciklusa, što ga organiziraju
Hrvatsko društvo skladatelja i Koncertna dvorana "Lisinski", 7. listopada
2008. je u
Maloj dvorani "Vatroslava Lisinskog" nastupio kvintet jednog od najpoznatijih
europskih jazz glazbenika, trubača i skladatelja Enrica Rave. Bio je to još
jedan od koncerata talijanskih jazzista koji redovito nastupaju na priredbama
u spomenutoj organizaciji. Kao i tijekom cijele protekle sezone, i ovaj je
koncert Jazz ciklusa bio iznimno posjećen, a organizator je morao aktivirati
pomoćne stolice.
Neuobičajena formacija
Zahvaljući reputaciji, Rava može birati najbolje suradnike, a nerijetko
u sastav uzima mlade glazbenike čiju je nadarenost otkrio i pomaže im
da stasaju. Uz
njega svirali su iskusni glazbenici u čijim se biografijama navode suradnje
s najznačajnijim talijanskim i američkim jazzistima, sjajni improvizatori:
trombonist Gianluca Petrella, klavirist Andrea Pozza, kontrabasist Rosario
Bonaccorso i bubnjar Roberto Gatto. Karakteristični predstavnicu suvremenog
europskog jazza, u neuobičajenoj formaciji s dva limena puhačka glazbala,
ostvarili su osebujan zvuk koji su prilagodili suvremenom jazz iskazu
zasnovanom na postavka
utemeljenim šezdesetih i sedamdesetih godina kad je Rava započinjao karijeru
svirajući s Gatom Barbierijem, Steveom Lacyjem, Leeom Konitzom i Carlom Blay.
Zahvaljujući odličnom ozvučenju ostvareni su uvjeti u kojima
su svirali neopterećeno. Naime, Rava i Petrella nisu marili za mikrofon,
slobodno se krečući pozornicom,
a u tim je trenucima kvintet svirao gotovo akustički.
Izvan konvencija
Nesputani konvencijama, izvodili su Ravine skladbe, ali i standarde poput "My Funny Valentine", te "Royal Garden Blues" u
neuobičajenom spoju New Orleans i suvremenog jazza. Kontrasti su obilježili
sve izvedbe u kojima
su se stapali
tradicija i suvremeno, melodioznost i atonalnost, nježnost i agresivnost,
disciplina
i razuzdanost, forma i sloboda, citati i kolektivne improvizacije, swing
i free. Svirajući bez razmetanja, svi su se upuštali u sola, no tijekom
improvizacije nekog od njih, ostali se nisu opuštali, niti na trenutak
se ne odvajajući
od
glazbala - pomno su slušali i vrebali priliku za odgovor, napad i zadirkivanje
potičući jedan drugoga, tek ponekad ostavljajući solista da se sam nosi
s iskrom trenutnog nadahnuća.
U dodatku izmamljenom burnim pljesklom, svirajući standard
"Poinciana", Gatto je osjetio potrebu zapjevati, a na kraju su s njim pjevali
svi
u publici
prizvavši i ekstravagantnu izvedbu skladbe "The Theme", Milesa Davisa,
legendarnog jazzista
zbog kojeg je Rava odlučio postati jazz trubač.
Davor Hrvoj (Preuzeto iz Novog lista od 9. listopada 2008.)
(Fotke:
Davor Hrvoj)