Matija Dedić Visiting Bruxelles
Dallas Records
Glazbena avantura međunarodnog trija
"Visiting Bruxelles" je prvi kompakt disk što ga je klavirist
i skladatelj Matija Dedić snimio s međunarodnim trijom. Uz njega su svirali
čuveni belgijski kontrabasist Jean-Louisa Rassinfosse koji je tijekom karijere
ostvario suradnje sa slavnim jazzista poput Chet Bakera, Joe Hendersona, Toots
Thielemansa i drugih, te mladi češki bubnjar Marek Patrman, stalni Rassinfosseov
suradnik. Bio je to nastavak suradnje koju su započeli početkom godine kada
je Dedić, na Rassinfosseov poziv, u međunarodnu sastavu ovog uglednog glazbenika,
dobitnika brojnih priznanja i nagrada, nastupio u Jazz Stationu u Bruxellesu
na kulturnoj manifestaciji "Regards croisés - Croatie, Connaissance et
Reconnaissance" koja se održala pod znakom Hrvatske u okviru Frankofonije.
Oduševljen Dedićevim sudjelovanjem na tom koncertu Rassinfosse je izrazio
nadu da će i ubuduće surađivati, a želja mu se ostvarila 25. rujna 2006. godine
kada je kao član Dedićeva trija nastupio na koncertu u Maloj dvorani Vatrolava
Lisinskog u sklopu Jazz Ciklusa što ga organiziraju HDS i KD Lisinski. Album
donosi snimke što su ih ostvarili na tom koncertu, te dan ranije u studijskim
uvjetima iste dvorane. Studijsko snimanje ostvareno uz tek nekoliko pokušaja
- upoznavanja s Dedićevim skicama i tek neznatnim odstupanjima kako bi glazbeni
materijal prilagodili vlastitim osobnostima - bez nasnimavanja, a to je ujedno
bila i proba za koncert. Sjajan posao obavili su snimatelj Hrvoje
Hegedušić, te Miro Vidović koji je radio postprodukciju, tako da su studijske
i koncertne snimke ujednačene, čiste i prirodne.
|
V
i
s
i
t
i
n
g |
B
r
u
x
e
l
l
e
s |
|
|
V
i
s
i
t
i
n
g |
|
Mudro odabran program
Uz pratnju sjajne ritam sekcije Matija Dedić se kroz devet izvedbi predstalja
kompetentnim glazbenikom koji može ravnopravno svirati s najvećim europskim
glazbenicima. Uspješno je izbjegao zamku u koju se u većini sličnih situacija
upletu glazbenici razmišljajući "ziheraški" i rješavajući ju linijom
manjeg otpora. Naime, za takve suradnje odaberu pristup jam sessiona s izvedbama
dobro poznatih standarda, što uglavnom donosi solidne rezultate, ali ne i
nešto novo i osobito. Dedić je hrabro i mudro podijelio program u nekoliko
cjelina kroz koje pokazuje poznavanje tradicije, opredjeljenje prema suvremenom
jazzu i improvizaciji, te skladateljsko (izvodi neke već poznate, ali i skladbe
što ih je napisao upravo za ovu prigodu) i solističko umijeće. Iako su se
u većem dijelu programa suočili s posve novim materijalom, Rassinfosse i Patrman
su ga svirali s razumijevanjem, ali su otišli i korak dalje prihvačajući Dedićeve
izazove u naletima nadahnuća, ostvarujući nepredviđene komunikacije i spontano
se upuštajući u kolektivne improvizacije. To mogu samo glazbenici koji su
tehnički toliko potkovani da se usude upuštati u rizike, a ujedno su otvorena
duha i spremni na istraživanje. Ova trojka posjeduje te kvalitete i upravo
zato, iako svoju glazbu nisu brusili na brojnim koncertima, djeluje kompaktno
i kompatibilno. To je ujedno primjeren spoj iskustva i mladosti. Naime, Rassinfosse,
glazbenik ogromna iskustva, djeluje kao korektor kanalizirajući Dedićevu i
Patrmanovu mladalačku energiju i želju za dokazivanjem u smislenu glazbenu
cjelinu.
|
V
i
s
i
t
i
n
g |
B
r
u
x
e
l
l
e
s |
|
|
V
i
s
i
t
i
n
g |
|
Skladbe različita karaktera
Album započinje izvedbama standarada: "Solar" Miles Davisa i "On
Green Dolphin Street" Washingtona i Kapera, koji su na repertoaru mnogih
glazbenika suvremena jazza, a u kojima se Dedić predstavlja glazbenikom spremnim
na svirke, pa i jam sessione, u svakoj situaciji i s najboljim glazbenicima.
Nakon albuma "Drugi pogled" (Dallas Records) na kojem izvodi obrade
skladbi svoga oca, Arsena Dedića, te
brojnih izvedbi s pjevačem Massimom Savićem, i na ovaj je album uvrstio jednu
njegovu, "Razgovor s konobarom". Kroz potpuno drukčiju izvedbu nego
što ju je ostvario s kontrabasistom Mladenom Barakovićem i bubnjarom Bornom
Šercarom na spomenutom albumu, pokazao je pravo jazzističko umijeće improvizacije
i kreiranje glazbe u trenutku nadahnuća, te je još jednom potvrdio Arsenov
skladateljski potencijal, nametnuvši ovu skladbu kao svojevrsni glazbeni standard.
No, zanimljivo je čuti kako su Rassinfose i Patrman prihvatili skladbe Matije
Dedića različita karaktera: "San Matina", "Family" i "December",
podarivši im novo značenje, ali i priznanje na međunarodnoj sceni. Vlastite
skladbe "Moment" i "Dora" (posvećena Dori Pejačević čija
djela inače obrađuje na jazz način), Dedić je odsvirao bez pratnje u maniri
poznatih novih jazz romantičara svjetskoga ugleda poput Brad Mehldaua. Vrhunac
albuma je izvedba Dedićeve skladbe "Last Exit", što ju je napisao
za Boilers Quartet, jedan od najboljih hrvatskih jazz sastava kojeg je stalni
član od samoga osnutka. Dopadljiva, čvrsta tema i Dedićev furiozni uvod ponijeli
su Rassinfossea i Patrmana koji su se potpuno uživili i, zajedno s autorom,
prepustili avanturi zajedničkog muziciranja. Nadahnuti skladbom i suradnjom
sva su trojica odsvirala sjajne improvizacije na radost oduševljene publike
koja ih je nagradila ovacijama.
|
V
i
s
i
t
i
n
g |
B
r
u
x
e
l
l
e
s |
|
|
V
i
s
i
t
i
n
g |
|
(Preuzeto iz Novog lista od 17.12.2006.)
Fotke: Matija Dedić, Jean-Louis Rassinfosse i Mark Patrman na nastupu u Lisinskom;
Matija Dedić i Jean-Louis Rassinfosse na snimanju albuma, snimio: Davor Hrvoj
(Fotke: Davor Hrvoj, snimljeno
foto aparatom Olympus E1)