|
Iron Maiden
The Final Frontier
|
|
Recenzija - IRON MAIDEN - The Final Frontier (2010, EMI)
Britanski HM velikani su se zaželjeli rocka i na 15. studijskom albumu objavljenom
13. VIII 2010. isporučili su jednu od svojih najmelodičnijih progressive
pjesmarica do sada i već u prvom tjednu po izlasku zasjeli na vodeće mjesto
najprodavanijih
albuma u Britaniji.
U želji za što intimnijom atmosferom koja će im doprinjeti radnoj kreativnosti,
band se odlučio da nakon skoro punih 30 godina album ponovno snima u Nassau
(Compass Point Studios) na Bahamima gdje su nastali njihovi čuveni multimiljunski
albumi "Piece Of Mind" (1983., UK no. 3), "Powerslave" (1984., UK no. 2)
i "Somewhere In Time" (1986, UK no. 3). Ovom prilikom je Bruce Dickinson
izjavio da studio i dalje odiše istim vibracijama kao i 1983., te da mu je
bilo nevjerojatno
za vidjeti kako se u njemu apsolutno ništa nije promijenilo od istog starog
tepiha do potrganog štekera u istom donjem kutu. Kaže da je imao osjećaj
kao da se vratio u duboku prošlost što je djelovalo poprilično zastrašujuće,
ali je upravo taj ambijent omogućio nesmetan posao i nonšalantan tempo radnog
i stvarateljskog procesa koji se uvelike odrazio i u samom zvuku. Album su
nakon odrađenog snimateljskog sessiona finalizirali basist Steve Harris i
producent Kevin Shirley u kalifornijskom The Cave Studiju (Malibu pored Los
Angelesa), te su kao prvu zvaničnu snimku 08. VI 2010. objavili singl "El
Dorado", klasični 'peglajući' HM komad u mid-tempu koji je ujedno i jedan
od žešćih
brojeva albuma s brojnim solo dionicama i hard-rockerskim riffovima.
Koncept djela je sveden na tematsku povezanost kroz tekstove oformljene
u obliku mini-eseja o ratu, smrti, pogibeljnim pustolovinama i ljudskoj fleksibilnosti
u datim situacijama, te je vođen filmskom fabulom koja traje 77 minuta. Pri
tome je čitav band strogo pazio da sve pjesme komponira tako da se mogu i
zasebno izdvajati bez obzira na zacrtani koncept, pa u cjelini gledajući,
album nema nikakvih praznih hodova i popunjavanja prostora s nepotrebnim
dodacima i improvizacijama. Premda su pjesme znatno dulje nego što se moglo
očekivati, sve su odreda vrlo kompleksne s mješavinom različitih stilova
uglavnom u mid-tempovima i prava su poslastica za ljubitelje melodičnog progressiva.
Uzbuđenje počinje s trodjelnim uvodnikom "Satellite 15... The final frontier"
(drugi singl) čiji je prvi dio teatralni dinamični instrumentalni psycho-ambijent
koji se pretvara u lagani drugi progressive / sympho dio s industrial repeticijama
bubnjara Nicko McBraina, a nakon toga slijedi jednostavan, hitoidan i riffovima
oivičen hard-rock mid-tempo s naslovnom skladbom. Kao drugi broj uvršten
je prvi singl "El Dorado", a potom slijedi prvi korak u laganije strukture
"Mother of mercy" koja iznenađuje uvodnom čistom gitarističkom legato svirkom
bez distorzije i skoro zvuči kao da je odsviran na akustičnu gitaru. Nastavak
skladbe je, naravno, u klasičnom HM stilu s vidljivim pomacima ka melodičnom
hard-rocku. Tempo opada u "Coming home", laganoj baladi u kojoj Harris svira
klavijature, a Dave Murray, Adrian Smith i Janick Gers se nadmeću s izmjenama
gitarskih dionica i solaža pri čemu prva zazvuči prilično Floydovski kao
da je rađena na temu Hendrixove "Little wing". Za razbijanje letargične atmosfere
slijedi najžešći, a ujedno i najkraći komad "The alchemist", melodičan i
brzi oldschool HM sa izmjenama troakordnih punkerskih riffova i čistih metal
solaža, da bi se atmosfera pretvorila u jedan od najoriginalnijih momenata
albuma, esejično - mitološku metaforu "Isle of Avalon". Pjesma traje punih
9 minuta, ima gotovo 3 minute dugačak minimalistički ambijentalni uvod s
dinamički naglašenim linearnim Harrisovim basom i prije bi se reklo da pripada
indie-rocku nego li metalu. S postupnim zatjeravanjem bas pedale i minimalističkim
sympho nadogradnjama ostalih gitara, kompozicija eruptira u progressive-metal/rock
gdje svi glazbenici dolaze na svoje teritorije u središnjem dijelu koji vrvi
sa improvizacijama i solažama pri čemu se gubi klasičan metal zvuk i prednost
prepušta hard-rocku. Vrlo dobar dojam nastavlja "Starblind", tehnički zahtjevna
skladba prilično pretencioznih progressive naboja gdje su se kompozitorski
bacili u višeslojne aranžmane koji djeluju kao da je barem 5-6 kompozicija
spojeno u jedan komad što slušatelja izbaci iz takta sa izmjenama brzih i
posve laganih elegičnih dionica u čudnom ritmu. Tj., pjesma je vrlo komplicirana
i prekompleksna, te kao takva posve odudara od ostatka materijala. "Talisman"
je u uvodniku lagana tema sa baladičnim predznakom gitare koja skoro zvuči
kao akustično srednjevjekovno žičano glazbalo i šteta je što pjesmu u cijelosti
nisu izgradili na tom principu jer je nastavak u klasičnom Iron Maiden stilu
s tek nekoliko otklona u progressive koji su daleko intrigantniji od stereotipnih
HM šablona. Pretposljednja "The man who would be king" je očito inspirirana
istoimenim filmom sa Sean Conneryijem i Michael Caneom, te je još jedan progressive-rock
/ metal poduhvat sa gradacijskim aranžmanom u koji je ponovno uključen lagani
gitaristički
uvod bez distorzije (pojavljuju se i klavijature), te ovaj puta sadrži i
neuobičajeni izlet u gotovo plesni indie-rock u samoj središnjici skladbe
kojeg su vješto i lukavo ponovno vratili na stari kolosjek križajući brze
i vrlo lagane tempove. "When the wild winds blows", najdulja tema koja zatvara
album (jedine duže pjesme iz cjelokupnog Iron Maiden opusa su "Rime of the
ancient mariner" i "Sign of the cross") prošarana je laganim uvodom melodične
stacatto gitare i ambijentalnog syntha, razgrađuje se rockerski melodičnim
minimalističkim riffovima na zadanu temu (a'la glam-rock 70-ih) nakon čega
opet slijedi uranjanje u progressive mid-tempo sa klavijaturama, da bi tek
oko pete minute na vidjelo izašle gitarske solo dionice sa stepenasto ukrštenim
raskošnim melodijama i hard-rock potkom. Sam završetak je ambijentalni (klavijature,
synth, stacatto gitara), te preslikava uvodni aranžman pjesme sa finalnim
fijukom vjetra koji odlazi u fade-out.
Dio vjernih obožavatelja Maidena vjerojatno će biti nezadovoljni ovim čistim
progressive albumom koji ima više elemenata hard-rocka nego li metala, te
činjenicom da nema niti jednog potencijalnog kandidata za hit kao što su
bili klasici "Run to the hills" (UK no. 7), "The number of the beast" (UK
no. 18), "2 minutes to midnight" (UK no. 11), "Can I play with madness" (UK
no. 3), "Bring your daughter... to the slaughter" (UK no. 1), "Fear of the
dark" (UK no. 5) ili posljednji "Different world" (UK no. 3) sa zadnjeg albuma
"A Matter Of Life And Death" iz 2006. godine. Album je skladan gotovo na
simfonijski način s raskošnim aranžmanima i ne bi bilo nikakvo čudo da ga
jednog dana poput svojih velikih takmaca Metallice prezentiraju na svjetlu
pozornica uz pratnju filharmonije. Naravno, onaj drugi dio publike će bez
ikakvih predrasuda podržati ovaj prilično zahtjevan album, a vjerojatnost
je i ta da su ovim radom Iron Maiden proširili svoj krug obožavatelja. U
svakom slučaju, "The Final Frontier" je uistinu prijatno iznenađenje s puno
rocka, različitih stilova, sjajnih gitarskih melodija i riffova, obiljem
klavijatura i diferencijalno usklađenih tempova, te je jasan pokazatelj da
band unatoč debeloj 35-togodišnjoj karijeri još uvijek umije napraviti uzbudljiv
album od početka do kraja koji se ne gubi u dosadi i peglajućim reciklažama.
Skoro pa briljantno.
P.S. paralelno s albumom su napisali još 8 novih kompozicija koje će vjerojatno
biti realizirane 2011. godine.
Naslovi: 1. Satellite 15... The final frontier, 2. El Dorado, 3. Mother
of mercy, 4. Coming home, 5. The alchemist, 6. Isle of Avalon, 7. Starblind,
8. The
talisman,
9. The man who would be king, 10. When the wild winds blows
Ocjena (1-10):
9
Web: www.ironmaiden.com
Diskografija: Iron Maiden (1980) ;
Killers (1981) ;
The Number Of The Beast (1982) ;
Piece Of Mind (1983) ;
Powerslave (1984) ;
Live After Death, live (1985) ;
Somewhere In Time (1986) ;
Seventh Son Of A Seventh Son (1988) ;
No Prayer For The Dying (1990) ;
Fear Of The Dark (1992) ;
A Real Live One, live (1993) ;
A Real Death One, live (1993) ;
Live At Donington, live (1993) ;
The X Factor (1995) ;
Virtual XI (1998) ;
Brave New World (2000) ;
Rock In Rio, live (2002) ;
The BBC Archives, live (2002) ;
Beast Over Hammersmith, live (2002) ;
Dance Of Death (2003) ;
Dead On The Road, live (2005) ;
A Matter Of Life And Death (2006) ;
Flight 666, live (2009) ;
The Final Frontier (2010)