|
The Chemical Brothers
Further
|
|
Recenzija - THE CHEMICAL BROTHERS - Further (2010, Freestyle Dust/ Parlophone)
Sedmi studijski album Tom Rowlandsa i Ed Simonsa ponavlja eklekticizam kojeg
peglaju već dugo vremena ne donoseći gotovo ništa novo, no materija je i
dalje uzbudljiva, psihodelična, a ovaj puta tek nešto manje plesnija.
Objavljen kao iTunes LP izdanje i u video DVD formatu sa vizualizacijama
Adam Smitha i Marcus Lyala, album je po prvi puta mimoišao uobičajenu UK
top ljestvicu najprodavanijih albuma jer još uvijek iTunes ne podliježe regularnim
podacima prodaje u Britaniji. Premda su do sada The Chemical Brothers koristili
klasičan diskografski format (CD, vinil, audio-kaseta...), novi oblik prodaje
prilično im se odbio u glavu - izuzev prvog "Exit Planet Dust" (1995), svih
narednih pet studijskih albuma redovito je osvajalo UK no. 1, a ovaj puta
izostanak s ljestvica najprodavanijih albuma uvelike mijenja sliku o njihovoj
preuranjenoj poslovnoj pronicljivosti. No, niti zemlje u kojima je iTunes
prihvaćen kao zvanični dio prodaje pod nazivnikom 'digital albums' nije urodio
nekim značajnijim uspjesima. Izuzev Grčke, gdje su dosegli no. 2, najbolje
plasmane zabilježili su u Švicarskoj (no. 5), Francuskoj (no. 12) i na Novom
Zelandu (no. 19), dok su osvojene pozicije u preostalom dijelu svijeta gdje
je usvojena prodaja digitalnih izdanja više nego jadne i prije bi mogle govoriti
da je riječ o nekom novom izvođaču koji se pod stihijom novog digitalnog
trenda ušlepao u njega, nego li o nekada popularnom imenu koje je ostvarivalo
milijunske tiraže. Kako u poslovnom potezu, tako su se djelomično poskliznuli
i na kreativnom planu premda u press materijalima tvrde da je ovo njihov
do sada najzabavniji i najmelodičniji rad koji je kulminacija psihodeličnog
istraživanja dugog dva desetljeća. Hm...
Sa svakim novim radom, Chemicalsi su publiku ostavljali pomalo razočaranu,
posebice onu koja je očekivala da nakon sjajnih "Dig Your Own Hole" (1997)
i "Surrender" (1999) mogu podariti još uzbudljivije i bombastičnije albume.
Ali izgleda da je to vrijeme neupitna stvar prošlosti, te da više apsolutno
nisu zainteresirani za krojenje novih plesnih načela i otvaranja stranica
sa novim žanrovskim smjernicama, tako da na ovome djelu nisu čak niti išli
u kolaboracije kakve su redovito imali na prethodnim radovima. Jedini gost
je Stephanie Dosen koji učestvuje u nekoliko kompozicija izmjenjujući vokalne
dionice sa Tom Rowlandsom koji se u principu rijetko pojavljivao u funkciji
vokala. Svedeni na minimalistički duet rad kakav su posljednji puta ostvarili
na prvijencu iz 1995., ovaj album je izostavio gotovo kompletan posao sa
klasičnim samplovima i orijentiran je u muzikalnije sfere gdje je prvenstvo
prolaza dobila instrumentalizacija na klavijaturama, synthu, laptopu, sekvencerima
i opsluživanje digitalnom aparaturom. Što će reći, ovaj puta The Chemical
Brothers sve više sviraju, a sve manje koriste DJ tehniku 'sljepljivanja'
isjećaka i samplova.
Budući da su skoro s obje noge zakoračili na teren svirača
koji im je do sada bio sporadičan i u principu je bio serijski odrađivan
od strane svih onih brojnih gostiju, ne može se reći da se na njemu nisu
snašli kao 'svoj na svome'. Svih 8 skladbi koje su objavljene kao zvanični
dio albuma odsvirane su na synthovima i klavijaturama uz pratnju ritam
mašina i klasične elektronske sofisticirane tehnike bez ikakve značajnije
prisutnosti
analognih instrumenata sa strane (jedino se u posljednjoj skladbi "Wonders
of the deep" pojavljuje gitara). Rowlands i Simons nisu neki osobiti glazbenici,
ali domena u koju su ušli prilagođena je minimalističkim melodijskim sekvencama
i prozračnim harmonijama na plesne taktove s ciljem da se isti mogu izvoditi
i uživo što je moguća pretpostavka da će jednog dana osvanuti na pozornicama
kao klasični elektronski duet band koji uistinu svira bez ikakve potpore
matrica uz obavezno učešće gostujućih glazbenika.
Zato je djelomično ovaj album nešto 'plitkiji' od očekivanog, ali budući
da su okrenuli novu stranicu u svojem radu, ne treba ga prijevremeno otpisati
kao što to govore podaci na top ljestvicama. Uvodna "Snow" s eksperimentalnim
zvukovima frekvencijskog glitch oscilatora, melodično ugodnih vokala Rowlanda
i Dosena, te ambijentalnim harmonijama ulaze retrospektivno u njihov atmosferičan
prozračni psihodeličan segment koji se pretapa u prvi singl, instrumental
"Escape velocity" (objavljen 12. IV 2010. samo kao vinil). Pjesma traje čak
punih 12 minuta s vrlo dugačkim pulsirajućim uvodnikom koji prelazi u klasičan
tech-house ritam na kojeg filaju psihodelične sympho melodije starinskog
zvuka progressive-rocka tipičnog za razdoblje 70-ih, pa čak može djelomično
podsjetiti i na reminiscenciju znamenitog hita "Baba O'Riley" The Who po
specifičnom zvuku syntha i brzih minimalističkih staccato tonova. S ponovo
pulsirajućim klavijaturama, naredna je pjevana «Another world» u relativno
laganijem tempu i natruhama loop tehnike kakvu su upriličili na hitu "Star
guitar" iz 2002., a nosi neke od mekših karakteristika techno / synth dream-popa.
Nekadašnje odlike big-beata iskazuju u vrlo melodičnoj «Dissolve» koja zvuči
kao da je odsvirana kompletno na klasičnoj postavi sa živim bubnjevima, bas
gitarom i synthovima s nezaobilaznim elektronskim efektima gdje se pred sam
kraj pojavljuje i kraći vokalni dream-pop dio 'your love keeps lifting me
higher', te bas pedala koja se pretapa u "Horse power", najsnažniji komad
albuma u polifoničnom rave izdanju sa konjskim rzanjem i distorziranim loop
vokalom. Uz moćan ritam, konotacije skladbe su višesmislene - od čiste fizičke
konjske snage do heroinske ovisnosti. Stvar se nadalje ponovno pretapa u
tech-house "Swoon", drugi singl s albuma koji je zauzeo tek mršavi UK no.
85 (09. VI 2010.) na kome se mogu primjetiti i stanoviti utjecaji My Bloody
Valentine
melodija. Pretposljednja "K+D+B" u drive pratnji vjerojatno akustičnih bubnjeva
i vijugavoj 'tremolo' melodiji klavijatura asocira na kombinaciju ranih radova
OMD s početka 80-ih i ugaslih Orbital iz 90-ih, dok je posljednja "Wonders
of the deep" improvizirani laganiji psihodelični indie-rock / rave sa snenim
i prigušenim vokalima, te vrlo dugačkim pulsirajućim fade-outom. Proširena
verzija albuma za iTunes donosi još dvije bonus skladbe - "Don't think"
i "Pourqoui".
Mada su album upriličili u retrospektivnom pogledu od natruha progressive
/ sympho-rocka, elektronike 80-ih, te nezaobilaznih ambijentalnih shoegaze
i dream-pop elemenata
u plesnom izdanju bez upečatljivo bombastičnih i nabrušenih ritmova, The
Chemical Brothers ne pokazuju nikakve znakove umora i iscrpljenosti. Prije
bi se reklo da je riječ o zreloj glazbeničkoj dobi gdje je važnija melodija,
dok na plesne ritmove posvećuju daleko manje pažnje i pretvaraju ih u laganije
i ležernije tempove. Ipak, izostanak barem jednog ultimativnog hita kakvog
su redovito isporučivali na svojim studijskim izdanjima govori u prilog činjenici
da su se braća po prvi puta u karijeri našla u situaciji kada nisu u središtu
pozornosti svjetske dance produkcije jer je teško očekivati da bi "Horse
power" mogao dosegnuti popularnost megahita "Hey boy, hey girl". Međutim,
to ništa ne znači da su 'fulali' materijal; on je i dalje zanimljiv, no više
nije onako energičan i ritmički nabijen, a nema niti trendovska uporišta
kakva su redovito imali prateći najraspoloživije zakonitosti plesne scene.
Braća su se posve osvijestila i shvatila da je došlo vrijeme za konačno utvrđivanje
gradiva što je i kakav je njihov 'trade-mark' budući da su dovoljno dugo
šarali s mnogim elektronskim frazama posežući za funkom, electro-popom, techno-beatovima,
tranceom, houseom, post-rockom, world-musicom, dance-hallom... Ona izjava
da je ovo njihov do sada najmelodičniji rad stoji čvrsto, te se valja nadati
da neuspjeh na top-ljestvicama nije njihov 'pad dolje', već samo preuranjeni
prelazak na format koji još nije objeručke prihvaćen u svijetu dance podija.
Naslovi: 1. Snow, 2. Escape velocity, 3. Another world, 4. Dissolve, 5.
Horse power, 6. Swoon, 7. K+D+B, 8. Wonders of the deep, 9. Don't think (iTunes
bonus),
10. Pourqoui (iTunes + USA bonus)
Ocjena (1-10): 7
WEB: http://thechemicalbrothers.com/
Diskografija:
Exit Planet Dust (1995) /
Dig Your Own Hole (1997) /
Brothers Gonna Work It Out, remix album (1998) /
Surrender (1999) /
Come With Us (2001) /
Push The Button (2005) /
We Are The Night (2007) /
Further (2010)