S prvim danima nove, 2006. godine, objavljen je treci album The Strokesa,
gordo nazivanih "spasiteljima rocka" pocetkom 21. stoljeca. Koliko
su njihova prva dva albuma (pogotovo prvijenac) bitno promijenili smjer glavnih
tekovina rock struja u podneblju zasicenim nu-metal i raznoraznim gitarskim
strugotinama, dovoljno govori podatak da su im albumi dosezali najvise pozicije
u redovitim godisnjim izborima i kritike i publike, te su shodno tome dosezali
i zavidne pozicije na top ljestvicama s obje strane Atlantika. Osim toga,
za sobom su poveli citavu bujicu novih rock imena u potragu za ceprkanjem
po ostavstinama rock'n'roll nasljedja (BRMC, Rapture, Yeah Yeah Yeahs, Hot
Hot Heat, Vines, The Hives, Jet...). Kada se sagledaju ucinci i rezultati,
The Strokes su, dakle, vec na samom pocetku karijere postavili visoke standarde
vlastitog izraza, no sudeci po ne pretjerano impresivnom drugom albumu "Room
On Fire" (2003.), moglo se dokuciti da band zapada u dobro znanu samoponavljajucu
revalorizaciju.
Novi, treci album koji sadrzi poduzi materijal (gotovo punih sat vremena)
ispunjen je poprilicnim eklekticizmom. Premda je svih 14 kompozicija sastavljeno
od finih, pitkih i suptilnih melodija (posebno naslovi "On the other
side" i "Electricityscape"), nikako se ne moze oteti dojmu
da su se The Strokes spotaknuli u zamku trendova (i retro stilova) koje su
prvijencem lukavo izbjegli. Citav niz kompozicija djeluje kao da je iznikao
rame uz rame kompozicija Franz Ferdinanda (melodije, vokali i instrumentalisticki
tretmani), Radiohead (konfiguracija vokala i harmonijski aranzmani), ili cak
i White Stripes (primjerice "Fear of sleep", "Ask me anything",
"King lies", "Ize of the world", "Evening sun"),
dok naslovi poput "Vision of division" (s vrlo uzbudljivim aranzmanom),
uvodna "You only live once" (poput ranih radova Talking Heads, Television
i XTC), odlicnog singla "Juicebox" (surf-rock mixan sa nabojem starog
new wavea) i sjajne "Heart in a cage" (cudesan spoj Iggy Popa i
Franz Ferdinanda) su premala utjeha da se od albuma ocekuje daleko vise.
Razloge za ovakav eklekticizam donekle treba potraziti i u iscrpljujucim
turnejama koje je band obavljao od 2001. naovamo, zatim u promisljanju i trazenja
puta kamo dalje, te i u promijeni producenta (umjesto Gordon Raphaela doąao
je David Kahne) koji im je donekle uspio izvuci odgovarajuci zvuk, ali sve
to nalikuje na debeli mainstream kojeg je ne tako davno radio producirajuci
Bangles, Bruce Springsteena i Sugar Raya.
Na kraju: pa sto onda ako je ovo debeli mainstream? Zar nisu
svi veliki bandovi uvijek napravili znacajne albume koji su osim svoje marketinske
uspjesnosti pokazali i velike kolicine vlastite sposobnosti da kreiraju zanimljiv
rock kojeg su usput vjesto skinuli od svojih kolega - uzora?
Ocijena: vrlo visoka, neka bude 8,5
info@wizkidmanagement.com
/ http://www.thestrokes.com/