Gabi Novak, rodena u Berlinu, karijeru je zapocela posudujuci
glas likovima u crtanom filmu. Vec u to doba ostvarila je prvu suradnju s Boškom
Petrovicem. Bojan Adamic, koji je 1956. došao u studio slušati spomenute
radove, cuo je Gabi kako pjeva. Oduševljen muzikalnošcu i nacinom
fraziranja, pozvao ju je da nastupi na koncertu njegovog big banda u Ljubljani.
Buduci
da je oboavala jazz, posebice pjevece poput Doris Day i Franka Sinatre,
za taj nastup odabrala je pjesme ”Tea For Two” i ”Moonlight
in Vermont”. Bio je to njezin prvi javni nastup, odran 1957. Na
koncertu, ponovljenom u Zagrebu, Gabinom izvedbom oduševili su se glazbenici
iz Plesnog orkestra RTV Zagreb, Tomica Simovic i Miljenko Prohaska. Upravo
su je oni pozvali na Zagrebacki festival (1959.) gdje je izvela pjesmu ”Ljubav
ili šala”, u aranmanu Miljenka Prohaske.
Krajem pedesetih Gabi je u Zagrebu sudjelovala na jam sessionu
zajedno s Louisom Armstrongom. Nakon toga nastupa i na jazz festivalima u Bledu
te u Frankfurtu
i Berlinu. Suradivala je s Herbom Gellerom, Johnom Lewisom, Artom Farmerom,
Garyjem Burtonom, Kvartetom Boška Petrovica, Zagrebackim Jazz Kvartetom
i B.P. Conventionom. Poznata je njezina izvedba vokalne verzije Prohaskine
Intime, jedne od najpoznatijih skladbi hrvatskog jazz stvaralaštva.
Gabi Novak je ostavila znacajan trag na polju naše šlageristike.
Nakon svog prvog albuma “Pjeva Gabi Novak” (1961.) ostvarila je
niz zapaenih interpretacija. Brojne njezine izvedbe postale su klasici
hrvatske popularne glazbe, medu ostalima “Vino i gitare”, “Bit
ceš uvijek moj”, “Gazi dragi, srce moje”, “Pusti
me da spavam”, “Kuca za ptice”, “Pamtim samo sretne
dane”, “On me voli na svoj nacin”, “Ni ti ni ja”, “Pjesma
je bila ivot moj”, “Za mene je sreca”, “Sve što
znaš o meni”, “Slavit cemo sami”, “Plava rua
zaborava”, “Otok”, “Nada”, “Hrabri ljudi”, “Odlaze
djecaci, a vracaju se ljudi”, “Ljubav ili šala”, “Što
je ljubav”, ”Kako mogu vjerovati”,...
No, kao što je vec spomenuto, uz šlagere je uvijek
bila naklonjena i jazzu. Iako se ne smatra jazz pjevacicom, jazz je ostao njezina
ljubav i
glazba kojoj se uvijek vracala. Tako je 2002. objavila CD s obradama skladbi
Arsena Dedica i standarda kojima je bila posvecena na pocetku karijere. Projekt
je ostvaren u suradnji s vodecim mladim sudionicima zagrebacke jazz scene koji
su predvodeni njezinim sinom, Matijom Dedicem. Tim zapaenim albumom Gabi
Novak potvrdila se kao kvalitetna pjevacica koja je ostala svoja, neovisna
o trendovima i modi, ali uvijek moderna i prihvacena od istinskih ljubitelja
dobre glazbe.
Gabi Novak je tijekom cijele karijere zadrala visoku
estetsku razinu izvedaba. One se odlikuju svojom osebujnošcu, prepoznatljivošcu,
profinjenošcu, elegancijom i osjecajnošcu. Zahvaljujuci tome, ali
i njenom odgovornom pristupu glazbi gdje bih istakao poštenje, trud, perfekciju,
poštovanje i postojan svjetonazor, primila je brojne nagrade i priznanja.
Medu ostalima naveo bih Vjesnikovu nagradu za glazbu Josip Slavenski (1979.),
Nagradu Vlaho Paljetak i Zlatnu plaketu Status (2003.), povodom 45. obljetnice
javnog umjetnickog djelovanja. Nositeljica je odlicja Red Danice Hrvatske s
likom Marka Marulica (1996.). Nagrade Porin dobila je za najbolju jazz izvedbu
- “My Funny Valentine” s albuma Handwriting (2002.), album godine
- “Pjesma je moj ivot” (2003.), najbolji album pop i zabavne
glazbe - “Pjesma je moj ivot” (2003.), najbolju ensku
vokalnu izvedbu - “Pjesma je moj ivot” (2003.) te za najbolju
vokalnu suradnju - “Za mene je sreca” (s albuma “Pjesma je
moj ivot”) (2003.). Prva je, medu protagonisticama hrvatske zabavne
i pop scene, dobitnica nagrade Porin za ivotno djelo (2006.).
GRACE KELLY QUINTET
Grace Kelly - saxophones, vocals /
Jason Palmer - trumpet /
Doug Johnson - piano /
Thomson Kneeland - bass /
Eric Doob - drums
Saksofonistica, pjevacica, skladateljica i aranerka
- Grace Kelly nova je zvijezda na jazz sceni. Uz alt saksofona svira još i
klavir, sopran i tenor saksofon, klarinet, flautu, bas i bubnjeve. Iako tek
sedamnaestogodišnjakinja,
iskazuje nevjerojatnu zrelost, muzikalnost, osjecaj za blues i umijece improviziranja.
Dosad je primila niz nagrada i priznanja. Objavila je pet samostalnih albuma.
Suraduje s mnogobrojnim slavnim jazzistima, izmedu ostalih s Leeom Konitzom,
Philom Woodsom, Daveom Brubeckom, Hankom Jonesom, Wyntonom Marsalisom i Dianne
Reeves. Nastupala je diljem svijeta ne samo na najznacajnijim jazz festivalima,
poput Lionel Hampton Jazz Festivala i Mary Lou Williams Jazz Festivala, vec
i u prestinim koncertnim dvoranama, primjerice u Carnegie Hallu i Boston
Symphony Hallu, ali i u cuvenim jazz klubovima poput Birdlanda, Dizzy's Cluba
Coca Cola i Jazz Standarda. Cesta je gošca cijenjenih radijskih i televizijskih
emisija. O njezinim su nastupima hvalospjeve pisali ugledni dnevnici i magazini
poput LA Timesa, Washington Posta, Downbeata, Jazziza i Jazz Timesa. Uz glazbu
se još bavi plesom i glumom. Oboava starije filmove i, naravno,
princezu Grace Kelly, ali i novije romanticne komedije, te glumce poput Julie
Roberts, Sandre Bullock, Hugha Granta, Toma Hanksa i Meg Ryan. Zajedno s Morganom
Freemanom i Williem Nelsonom te poznatim blues glazbenicima, sudjelovala je
u snimanju filma “Delta Rising - A Blues Documentary”.
Rodena je kao Grace Chung u Wellesleyu, u americkoj saveznoj
dravi Massachusetts.
Dijete je korejskih roditelja. Grace Kelly odrasla je u obitelji koja je cijenila
umjetnost, posebice glazbu. Kao šestogodišnjakinja pocela je uciti
svirati klavir, ubrzo je prešla na klarinet, a s deset godina se odlucila
za saksofon. Isprva je ucila klasiku, ali poriv da notni materijal interpretira
na vlastiti nacin vrlo brzo doveo ju je do jazz glazbe. Još kao sedmogodišnjakinja
skladala je svoju prvu pjesmu - “On My Way Home”. Bila je najmlada
studentica u povijesti New England Conservatory Prep Schoola. Na jazz odjelu,
te prestine škole, završila je svoje cetverogodišnje školovanje. Školovala
se i na Brookline Music Schoolu. No, time nije završilo njezino glazbeno
obrazovanje. Nastavila je uciti saksofon kod uglednih profesora - Leea Konitza,
Jerryja Bergonzija i Allana Chasea, a pohada i satove skladanja, araniranja,
flaute, bubnjeva i glasovira te u novije vrijeme i pjevanja.
Grace Kelly je od najranije mladosti iskazivala kreativnost. Nadahnjuje
se poznatim glazbenicima raznih naraštaja i stilova, od Dukea
Ellingtona, Milesa Davisa, Steviea Wondera, Davea Brubecka, Leea Konitza, Phila
Woodsa, Paula McCartneya i Paula Desmonda do Pata Methenyja, Brada Mehldaua
i Joshue Redmana. Posebice se oduševljava pjevacicama, medu ostalim Ellom
Fitzgerald, Sarah Vaughan, Billie Holiday, Carmen McRae, Shirley Horn i Dianne
Reeves. Iako je jazz njezina najveca ljubav, uspješno izvodi blues, funk
i rock kao i suvremene glazbene idiome. Bez obzira u kojem stilu svira, Grace
Kelly oduševljava osjecajnim izvedbama, savršenom kontrolom i usredotocenošcu.
Prema rijecima glazbenih pedagoga, nesagledivi su dosezi u postizanju granica
do kojih ova nadarena i svestrana glazbenica moe ici. “elja
mi je što bolje usavršiti sviranje svih glazbala koje sviram”,
rekla je. “Takoder elim svoju glazbu podijeliti sa što je
moguce vecim brojem ljudi u nadi da ce im ona pruiti onoliko zadovoljstva
i radosti koliko ih prua meni”.
PATRICIA BARBER QUARTET
Patricia Barber - vocal and piano /
Neal Alger - guitar /
Michael Arnopol - bass /
Eric Montzka - drums
“Ljudi danas ocajno trebaju glazbu. Trebaju glazbu
koja ce ih dirnuti u dušu, a ne samo dotaknuti njihov razum. Biti pod
dojmom neke glazbe nije isto što i biti uzdrman njom. Trebaju glazbu koja
ce ih šcepati
i odvesti negdje gdje nisu ni sanjali da bi trebali poci. Svake veceri gledam
njihove oci i vidim da ih je previše praznih. To je zastrašujuce.
Potrebna im je umjetnost.” Rijeci su to cikaške pjevacice, klaviristice
i skladateljice Patricije Barber koja se na svjetskoj sceni profilirala kao
neovisna i beskompromisna glazbenica. Slavu i komercijani uspjeh podredila
je kreativnosti i razvijanju osebujnog pristupa. Njezina se glazba ne moe
usporedivati s onom drugih pjevaca i klavirista, niti svrstati u neki od postojecih anrova.
Bez kompleksa pjeva jazz ili covere popularne, rock ili brazilske glazbe i šansonu,
ali i vlastite skladbe, slobodno putujuci svim glazbenim stilovima, spajajuci
ih u nov, svje, originalan i suvremen glazbeni jezik. Oslanjajuci se
na intuiciju i unutarnji poriv, apstrahira konvencionalne postavke i klišee
otkrivajuci nova glazbena podrucja. No, tijekom cetvrtstoljetne karijere uspjela
se nametnuti kao respektabilna snaga svjetske glazbe. Tako se na listama uglednog
americkog glazbenog casopisa Down Beata, u glasovanjima kriticara i citatelja,
našla na najvišim pozicijama, rame uz rame sa slavnim pjevacicama
poput Dianne Reeves, Diane Krall, Abbey Lincoln ili Nancy Wilson, a nerijetko
i ispred mnogo poznatijih: Nore Jones, Cassandre Wilson, Shirley Horn i Dee
Dee Bridgewater.
Patricia Barber je rodena u glazbenoj obitelji u predgradu
Cikaga. Njezin otac, Floyd ”Shim” Barber, bio je saksofonist i
svirao je zajedno s Glennom Millerom. Majka joj je bila blues pjevacica. Patricia
je klavir pocela svirati
kao šestogodišnjakinja. Psihologiju i klasicni klavir studirala je
na sveucilištu u Iowi. Poslije se vratila u Cikago gdje redovito nastupa.
Poznatija je postala sredinom osamdesetih nastupajuci po cikaškim klubovima.
Sredinom devedesetih dobila je stalni angaman u glasovitom klubu Green
Mill, u kojem je snimila koncertni album “Companion”. Otada se
nametnula kao jedna od najznacajnijih jazz pjevacica. Uz Cassandru Wilson i
Abbey Lincoln te Bobbyja McFerrina ona i jest jedna od najosebujnijih pjevacica
jazza. Objavljuje za tvrtku Blue Note koja je godinama vodeca na polju jazz
izdavaštva.
Patricia Barber je poznata po tome što rijetko mijenja postavu. Upravo
se stalna suradnja s istim glazbenicima odraava na uigranost i sigurnost,
razvijanje glazbenog iskaza te vecu mogucnost spontanih reakcija.
Osim što izvodi standarde, ne ogranicavajuci se anrovski,
Patricia Barber afirmirala se kao osebujna autorica. O svojim je skladateljskim
i izvodackim
idejama izjavila: “Ponekad pocnem raditi na melodiji ili ritmu, ili moda
na harmonijama, a ponekad se jednostavno prepustim emocijama i dozvolim da
one diktiraju u kojem ce se smjeru skladba razvijati. Zanesena sam idejom da
moje skladbe i izvedbe snano progovaraju o prošlosti, sadašnjosti
i buducnosti jazzisticke umjetnicke forme, koju toliko oboavam, te da
nemilosrdno donose osobnu viziju umjetnosti koja dolazi iz dubine duše.” Patricia
Barber je za svoj skladateljski rad dobila nagradu John Simon Guggenheim Memorial
Foundationa, a time se pridruila i drugim glasovitim osobama zaslunim
za dostignuca iz razlicitih podrucja djelovanja: Aaronu Coplandu, Henryju Kissingeru,
Vladimiru Nabokovu i Langstonu Hughesu. U knjizi “Patricia Barber Songbook”,
dostupnoj i na internetu, dokumentirano je 37 njezinih snimljenih skladba.
STACEY KENT QUINTET
Stacey Kent - vocal /
Jim Tomlinson - saxes /
Graham Harvey - piano /
Jeremy Brown - bass /
Matt Skelton - drums
Poznati, Oscarom nagradeni, skladatelj Jay Livingston rekao
je da je Stacey Kent otkrice, da se ne moe usporediti niti s jednom pjevacicom
na današnjoj
sceni, da pjeva cisto, da ima duh Billie Holliday, smisao za ritam i fraziranje
Elle Fitzgerald te cistocu i izravnost Nata Kinga Colea. Upravo te karakteristike
kao i njena opuštenost, uvjerljivost, romantican duh, leernost i
lakoca kojom pjeva, cine ju jednom od najtraenijih pjevacica na današnjoj
jazz sceni. Godine 1995. sudjelovala je na snimanju filma “Richard III” Iana
McKellena pjevajuci jazz verziju poeme “The Passionate Shepherd to His
Love” Christophera Marlowea. Godine 2001. osvojila je British Jazz Award,
a 2002. i 2006. BBC Jazz Award, obje u kategoriji jazz pjevacica. Bila je nominirana
i za nagradu Grammy. Rado je videna gošca glasovitih urednika i voditelja
televizijskih emisija, a priznanje joj je odao i veliki poznavatelj i zaljubljenik
u jazz glazbu, redatelj i glumac Clint Eastwood. Pozvao ju je da nastupi na
proslavi njegovog sedamdesetog rodendana.
Jazz pjevacaica Stacey Kent rodena je u South Orangeu, u
americkoj saveznoj dravi New Jersey. Nakon studija u Americi, školovanje
nastavlja na londonskoj Guildhall School of Music and Drama gdje usavršava
francuski, talijanski i njemacki. Tamo je upoznala saksofonista Jima Tomlinsona
za kojeg
se udala 1991. On je ujedno i njezin stalni suradnik, koji, osim kao tenor,
alt i sopran saksofonist i flautist, u ostvarenju njezinih albuma sudjeluje
i kao skladatelj, araner i producent. Zajedno ive u Velikoj Britaniji.
Godinama radi sa stalnim suradnicima i tek povremeno, na snimanjima albuma,
suraduje s poznatim americkim jazzistima, primjerice bubnjarom Jeffom Hamiltonom.
U prvoj polovici devedesetih nastupala je u londonskim klubovima,
medu ostalima i cuvenom Ronnie Scott's Clubu. Vecu popularnost stekla je nakon
snimanja albuma “Close
Your Eyes” (1997.). Nastavila je snimati za tvrtku Candid te je ubrzo
postala i najprodavanija britanska jazzistica. Njezin CD “Love Is...
The Tender Trap” (1998.) ubrzo je nakon izdavanja proglašen najboljim
albumom mjeseca i to u uglednom britanskom glazbenom casopisu Mojo. Zahvaljujuci
tome, otvorila su joj se vrata najpoznatijih svjetskih jazz festivala i klubova,
primjerice njujorških Birdlanda i Blue Notea, ali i koncertnih dvorana
poput pariške Olympije i njujorškog Carnegie Halla. Kompakt disk “Let
Yourself Go” (1999.) posvetila je Fredu Astaireu, a za CD “In Love
Again” (2002.) odabrala je skladbe jednog od najpoznatijih i najproduktivnijih
americkih autora - Richarda Rodgersa.
Upravo te odabrane skladbe nastale su u suradnji s njegovim
najvjernijim partnerima: Lorenzom Hartom i Oscarom Hammersteinom drugim. Njezin
sljedeci album, “The
Boy Next Door” (2006.), ostvario je zlatnu nakladu u Francuskoj.
Status
svjetski priznate pjevacice potvrdila je snimivši 2007. svoj prvi
album za cuvenu tvrtku Blue Note - “Breakfast on the Morning Tram”.
Za razliku od albuma koje je krajem devedesetih i pocetkom dvijetisucitih snimila
za britansku izdavacku tvrtku Candid, na kojima gotovo u potpunosti izvodi
standarde najcešce baladnog karaktera, na ovom ih je albumu tek nekoliko,
a u nekim se izvedbama poziva i na europsko glazbeno naslijede. U taj su se
koncept prikladno uklopile pjesme bliske formi šansone i sambe, a pjeva
ih na francuskom. Kompakt disk je ostvario zlatnu nakladu u Francuskoj i Njemackoj.
Prošle godine je album nominiran za nagradu Grammy u kategoriji najboljeg
vokalnog jazz albuma, a za pjesmu “The Ice Hotel” 2008. je dobila
prvu nagradu International Songwriting Competitiona.
Reklamno mjesto 5 Reklamno mjesto 6
Reklamno mjesto 7 Reklamno mjesto 8 Reklamno mjesto 9