Giga |
|
Giga |
SAVJET STRUCNJAKA
Istina o demo snimku - I dio
By Darko Saracevic - Giga
Milionski godisnji prihodi, live prijenosi vasih koncerata u domove milijarde
vjernih obozavalaca, vasa slika na naslovnici Metal Hammera, majice, solje,
peskiri, kacketi, bedzevi sa vasim likom, vasa vlastita linija kozmetike.
O tome sanjate, zar ne? I kako cete to postici? Ah da, saljuci vas demo okolo.
Pa, u tom slucaju se nadam da je to jebeno dobar demo.
Ali, istina je malo drugacija. Od svih zabluda koje danas postoje jedna od
najvecih, a koja uzrokuje iznimno veliko bacanje novca i unistavanje duhovnog
mira, jeste misljenje da cete zasipajuci sve i svakoga demo snimcima biti
otkriveni i ostatak vremena provesti uzivajuci u blagodatima zivota superstara.
E, pa to se NECE DESITI. Mnogi su razlozi za to, ali glavni je da su svi demo
snimci totalno sranje, ukljucujuci i vas.
Prije nego pocnete da mi se sjecate familije, hajde da se prisjetimo proslog
clanka i da vidimo sta vi u stvari radite. Uporedo sa hiljadama drugih
(vjerovatno bolje pripremljenih) bendova, saljete nesto nekome sto ne zeli
cuti. Povrh toga, to sto saljete je uradjeno sa vrlo malo para. Mozda vas
je kostalo posljednje novcanice, vlastite i vase porodice, ali je u poredenju
sa ulozenim u posljednji album Slipknota to je i dalje niskobudzetni projekat.
I ko je to producirao? Vi? Ljudi misle da su, ako slusaju muziku i citav zivot
pisu pjesme, savrsene osobe za produkciju vlastitog dema (uz malu pomoc prijatelja/ice
tonca koji je to radio stotinama puta, ali uprkos cinjenici da zna perfektno
postaviti mikrofone, vjerovatno samo razmislja o tome kako pregurati jos jedan
dan u studiju sa demo bendom). Bivajuci toliko u krivu i prije samog ulaska
u studio, ne mirise na dobre rezultate.
Cinjenica je da kad ljudi produciraju vlastitu muziku rezultat obicno bude
prenapuhano, samozadovoljavajuce, zgomilano smece. Mozemo raspravljati o ovome,
ali mislite li da je Bob Rock napravio vidljivu razliku u muzici Metallice
ili ne? Ja licno, volio bih rezirati visokobudzetski holivudski blockbuster
- gledam filmove citav zivot, procitao sam ogroman broj knjiga, cak i onih
o tome kako veliki reziseri izvlace najbolje od glumaca i kako se snimaju
grandiozne scene i kako se prave specijalni efekti. Istina je da bi moji debitantski
uratci bili ono nabrojano u prvoj recenici ovog pasusa. I jos nesto. Ko bi
ovoj budali dao 100.000.000 $ da se igra?
Sta je u stvari demo snimak?
Jednom davno, vjerovatno tako davno da nasi roditelji nisu bili ni u snovima
nasih baka i djedova, bio jedan demo. Samo se tada zvao "demonstraciona
traka" i bio je pravljen od strane kompozitora. Odsviran je na klaviru
uz predanu vokalnu izvedbu kompozitora. Bile su otpjevane sve rijeci i odsvirani
svi akordi i... to je bilo to, bez produkcijskih vrijednosti, bez nasnimavanja
vokala po tri puta, bez zvjezdane prasine. Samo kostur pjesme. Ovakav snimak
je dolazio do producenta koji bi potom birao aranzera i odgovarajuceg vokalnog
solistu i uz ogroman bend (nekada i citav orkestar) snimao finalnu pjesmu.
To je demo u istorijskom okruzenju. Demo koji se tice vas podrazumijeva bilo
vas bend koji ulazi (poprilicno nepripremljen) u studio, bilo vas bend koji
se znojeci mjesecima u kucnom studiju nada najboljem ishodu. Sta god izabrali
morate razmisljati o pitanju - sta snimate? Radni snimak, Sprat (ne nivo zgrade,
rijec je engleska) ili Master. Potrosit cete mnogo novca i zivaca ako se na
vrijeme na odlucite.
Radni snimak: Masa bendova ovako, veoma pogresno, naziva svoj prvi, drugi
ili x-ti demo. Radni snimci spadaju u veoma prihvatljive, cak i pozeljne troskove.
Razmisljajte na ovaj nacin: potrosite mnogo novca dok ne naucite voziti kola
i ne dobijete vozacku dozvolu i roditelji vam dozvole da napravite prvi krug
u porodicnom automobilu. Iz ovoga proizilazi da vrijedi ostaviti koju stotinu
Eura (preracunajte u vasu valutu sami) da osjetite distonira li vam glas,
moze li bubnjar svirati uz klik, kako zvuce vase dvije gitare zajedno iz jednog
zvucnika, ili da poradite na nekom vaznom aspektu zvuka vaseg benda. Morate
napraviti mnogo radnih snimaka dok ne stignete do Mastera, pa cak i Sprata.
Sprat: Pretpostavljam da snimate vas demo u nadi da ce ga neko cuti i toliko
vas zavoljeti da ce momentalno investirati milionske iznose u stvaranje vas
kao internacionalnog megastara. Samo trebate snimiti demo (Sprat) vase muzike
i kad ga "oni" cuju odmah ce se upecati. Pored bukiranja najpoznatijih
studija i top producenata za vas, obasipat ce vas srecom i slavom, i svaka
ce vasa zelja, ma kako bizarna bila, do kraja zivota biti ispunjena.
Ovo je pak stvarni svijet, a u stvarnom svijetu vas ocekuju nesto okrutnije
stvari. Prva je da stvaranje 'uspjesne' muzike nije pitanje opustanja i prepustanja
'vibri' da vas odnese 'tamo'. 'Vibra' treba pripremu, ili kako se to naziva
u svijetu snimanja - predprodukciju. Nesto kasnije u ovom tekstu cu govoriti
o tome.
Master: Nikada nije bilo jednostavnije naciniti 50/00/000 kopija Mastera
vaseg remek djela koje cete prodati prijateljima i rodbini, i od sakupljenog
novca nacinite snimak koji cete poslati 'njima'. Za neke Mastere je potreban
mjesec dana u studiju u Tokiju samo da se snimi bas dionica! Nakon ovoga dolazi
godina dana rada na nasnimavanju cinela (usput otpustite dva producenta koji
nisu dijelili vasu viziju o orkestarskim forspilima refrena) i trazenju najboljeg
studija za onaj suptilni reverb na defu. Drugi Masteri mogu biti uradjeni
do perfekcije na 4-kanalnom uredjaju sa samo jednim ispravnim mikrofonom.
Svako moze snimiti Master i, ako je to uradjeno na ispravan nacin, mozete
imati hit. Opet ponavljam, ako je to uradeno na ispravan nacin.
Moderna vremena
Kao clan / bend na najboljoj web stranici za demo bendove na svijetu, sve
su prilike da ste jedan od onih koji su potrosili osrednje bogatstvo na vlastitu
opremu za muziciranje. Sada cu vam predloziti nezamislivo: da razmislite o
odlasku u studio i masno platite nekome drugom da snimi vasu muziku. Postoji
nekoliko razloga zbog kojih biste ovo trebali uraditi:
- Mozete odnijeti vasu neprocjenjivu opremu negdje gdje postoji jos neprocjenjivija
oprema.
- Imate nekoga drugog (tonca u studiju na primjer) ko moze davati objektivne
sugestije za vas rad. Ne morate ih prihvatiti, ali znajte da oni to rade cesce
nego vi.
- U razlicitom okruzenju imate drugaciju i cesto bolju perspektivu na vas
zvuk.
- Neko drugi radi zamarajuce poslove kao sto je razvlacenje kablova i pravljenje
kafe, dok se vi fokusirate na posao.
Mozda vam je trebalo sedam dana, mjesec dana ili cak godina da iz svoje opreme
izvucete najbolje sto mozete. U redu, ali pridrzavati se striktnih rokova
i imati strukturu u onome sto radite u svom kucnom studiju uz sva moguca ometanja
je veoma teska sportska disciplina, pogotovu ako za to niste placeni. Raditi
u komercijalnom studiju ograniceno vrijeme (za koje vi placate) moze vas natjerati
da se koncentrisete.
Proizvodnja dobara
Da se vratim na trenutak na raniju opasku o produciranju vlastitog demo snimka,
mnogo vise odlicnih demo pjesama je odbijeno zbog losih produkcijskih vrijednosti
(citaj: prenatrpanosti) nego sto ih je ukupno prihvaceno. Naravno, za ovo
ne postoje zvanicni podaci, ali niti jedan izvodac / producent / menadzer
nece iskljuciti player zato sto pjesma nema "masivno podlozen gitarski
intro" ili "flendziranu invertovanu cinelu". Naprotiv, ako
je pocetak pjesme prenapucen sa previse dobrih ideja (sto su se bar u prvom
trenutku tako cinile), paznja slusaoca ce biti skrenuta sa melodije i strukture
pjesme. Najbolji savjet za produciranje hitova bilo koje vrste: Ako imalo
sumnjate u vezi necega, izbacite to iz pjesme.
Kada ljudi udju u studio prvi put i pokusaju da produciraju svoje snimke,
stvari obicno krenu veoma lose. Provode vjecnost smisljajuci djelice koje
ce polijepiti ovdje, ondje, svugdje, i ne primjecuju da im je melodija monotona
i da bi je trebalo razbiti ubacivanjem kompletno novog predrefrena nakon druge
strofe. Mnogi talentovani muzicari sa zanimljivom vizijom pocinju da se zamajavaju
produkcijom svojih djela, a samim tim i svoje karijere (ovdje se mislim na
zamajavanje), zato sto nisu imali pomoc objektivnog producenta sa dobrom moci
prosudjivanja. Ako se upustate u ozbiljno snimanje, i ako niste totalni genije,
neka to bude sa nekim kome vjerujete, nekim ko vas moze usmjeriti, i sa nekim
ko - ako vec nisu osobe sa reputacijom ili im ne smeta da je grade zajedno
sa vama - ce biti spreman poceti produkcijske obaveze pomazuci oko radnih
snimaka.
Autorska prava
Studiji i izdavaci koji kradu pjesme nisu na top listi policijskih aktivnosti,
mada to ne ometa umjetnike da budu paranoicni da ce im neko ukrasti refren
buduceg svjetskog mega hita. Najbolje metode za preventivnu zastitu kojih
se mogu sjetiti u ovom trenutku su:
- Posaljite DAT / CD / kasetu sa vasim prepoznatljivim uratkom (klavijature
ili gitara i vokal ce biti dovoljni) preporucenom postom vasem doktoru, bivsoj
uciteljici (ako sada imate uciteljicu vjerovatno je jos rano da citate ovaj
tekst), bilo kome ko nije u vezi sa muzickom industrijom i ciji je izgled
potpuna suprotnost Merilin Mansona, na cuvanje. Na ovaj nacin ste oznacili
vase djelo datumom nastanka. Dakako, postarajte se da vasi prijatelji NE OTVORE
kovertu. Slanje koverte menadzeru vase banke na cuvanje u pretincu moze kostati,
ali ako imate groovy menadzera, ko zna. Pitajte, necete nista izgubiti.
- Pokusajte progurati vasu pjesmu na bilo koju radio stanicu koja arhivira
svoj program. Trazite da vam daju kopiju programa sa datumom emitovanja (cca.
10 minuta prije i nakon vase pjesme).
- Treci nacin je vezan za udruzenja kompozitora, izvodjaca i izdavace, ali
znajuci da vecina citalaca ovog teksta tek tezi tome...
- Spavajte mirno. Nemojte misliti da ce vam neko ukrasti pjesmu ili refren.
Ako se producentima, agentima, izdavacima svidi neki dio onoga sto radite,
nece vam ga ukrasti. Zasto da to rade kad mogu potpisati ugovor sa vama i
imati vas citavog.
Slanje Sprata
Ne zaboravite napisati vase ime i kontakt podatke na svemu sto saljete, a
to ukljucuje ni manje ni vise od: CD-a (i na omotu i na CD-u), fotografije
ili druge vizualne prezentacije vas samih, A4 papir cega god zelite da kazete
o sebi, svojoj muzici ili ekoloskoj situaciji u vasem kraju. Imam utisak da
se ponavljam. Ovo je vec receno u prijasnjem clanku, ali ponavljanje je majka
znanja, zar ne? Zivimo u svijetu koji nas bombarduje audio-vizuelnim porukama.
Iz tog razloga, pisanje u vasoj biografiji o tome kada ste poceli svirati,
ko vam je najbolji prijatelj i sta zelite postici u zivotu nece nikoga fascinirati
kao na primjer: "Mi Smo Ljubavni Zombiji I Zelimo Vase Duse Te Cemo Rasturiti
Prvi Klub U Kojem Budemo Svirali". U redu, znam da vi mozete puno bolje
od ovoga, ali shvatate poantu. Ako nemate dobro osmisljenu poruku, zaboravite
na jeftine trikove. Velike kutije iz kojih izlijecu helijumom napunjeni baloni
su potpuno neprikladne.
Sta god da uradite i koliko god voljeli svoj rad, nemojte razasiljati okolo
svaku pjesmu koju ste ikada u zivotu snimili. Sjetite se da saljete vas snimak
sa ciljem da osoba kojoj je upucen pokaze interes za vasu muziku. Nemojte
mislite da saljuci vise pjesama povecavate stepen paznje koji im neko posvecuje.
Naprotiv. Poznati najbolji savjet jeste da saljete tri pjesme, stavljajuci
onu za koju mislite da je najbolja na prvo mjesto. Ovaj savjet je zanemarivan
od strane miliona neuspjesnih bendova posljednjih decenija. Ako neko slusa
vas CD, garantujem da ukoliko prvih 10 sekundi prve pjesme ne pobudi paznju,
postoji mala moguce da ce narednoj pjesmi dati samo 10 sekundi sanse. Ali
ako ih ni tih deset ne "raznese", zao mi je, ovu bitku ste izgubili.
Na drugu stranu, ako im se svida prvih 10 sekundi, velike su sanse da ce poslusati
citav minut i provrtiti i ostale dvije pjesme na brzinu, dok ne cuju dovoljno.
No, postoji jos mnogo stvari za koje ce se zakaciti i vi ste, bojim se, opet
izgubili.
Sad, ako postoji i jedna stvar u muzickoj industriji koja sluzi kao barometar
prema kojem cete se orjentisati, to je: ko koga zove telefonom. Ako "oni"
zovu vas, stvari izgledaju dobro. Imajuci to u vidu, Novi Poznati Najbolji
Savjet jeste da saljete samo 1 minut (60 sekundi) svoje najbolje pjesme. Ukoliko
im se dopadne i zele da cuju jos nazvat ce vas (radije nego da vi zovete "njih")
i stojite mnogo bolje nego sto ste ikada sanjali. Ako im se ne svidja vasih
60 sekundi "mrkve na stapu ispred magarca", sasvim je svejedno da
ste poslali i citav opus: "oni" ce uvijek biti "na sastanku"
kada ih zovete.
Ne dozvolite da vas satjeraju u cosak
Budite pripremljeni da svako kome saljete vas demo snimak (i vasu dusu):
a) mrzi ga, b) ne tangira ga ni 2% i c) ovaj je najgori od svih, ne pokazuje
niti trunku predanosti u vezi sa vasim snimkom. Ali u rijetkom slucaju da
pokazu makar i trunku interesovanja (i predanosti) imajte uvijek na umu sta
zelite od osobe kojoj saljete vas demo snimak. Naravno, reci cete "da"
skoro svemu sto vam ponude, ali imati pojma o tome sta stvarno zelite je dobro.
Ono sto mozete traziti jeste:
- sastanak u njihovom uredu,
- obezbjedjivanje studija,
- da dodju u vas studio u spavacoj sobi (svaka nepodobna aluzija ide na vas
racun), na probu u garazi ili svirku u dobrom klubu,
- poziv na neku od press konferencija izdavaca na kojoj cete biti predstavljeni
kao nova nada te kuce,
- Lila kabriolet Cadillac iz 1950-tih sa enterijerom od crvene koze, mahagonija
i instrument tablom optocenom dijamantima.
Dobre su sanse da cete dobiti neke od navedenih stvari ako igrate na pravu
kartu, ali trazite sve. Nista ne mozete izgubiti.
U drugom dijelu "Istine o demo snimcima" pisati cu o pripremama
za provodenje 35-50 sati na snimanju vaseg demo snimka od 3 pjesme. Zasto
su ove pripreme tako bitne. Uzet cu za primjer skori koncert The Rolling Stonesa.
Koliko god puta na koncertima tokom svoje duge karijere oni izveli "(I
Can't Get No) Satisfaction", jedina izvedba koja se racuna je ona u kojoj
Mick pjeva oko 4 sata popodne u srijedu 12. maja 1965. godine u studiju RCA
u Los Angelesu.
G i g a
Preuzeto sa web stranice www.demobands.com
uz odobrenje autora teksta i gl. urednika web stranice:
Ivan Demoli (091/5957-922)
idemoli@demobands.com
www.demobands.com
Vezani linkovi:
Kako napraviti promotivni paket za bend
Istina o demo snimku - I dio
Istina o demo snimku - II dio
Vrlo malo o mikrofonima i jos manje o DI
kutijama
Kako promovirati bend