Barikada - World Of Music
Povratak na NOVU BARIKADU

   www.old.barikada.com 
Muzicki web portal svih zemalja ex YU (i jos malo sire)






Dinko Husadzic Sansky - Pogled na jazz
Reklamno mjesto 1
Davor Hrvoj - Jazz Connections
Reklamno mjesto 2
Summer Music School Pucisca
Reklamno mjesto 3
Davor Matosevic (singer-songwriter)
Reklamno mjesto 4
exYUsingles - Istorijat muzike ex YU
Webmaster - Kontakt e-mail


Optimizirano za
IE i 1024 x 768

Dragutin Matosevic feat. Esad Prcic - Tulipani



ExYUsingles - Istorijat muzike ex YU
  World Of Music

STOP ZA GRAND PARADU
(Autor: Zeljko Milovic, Bar, SCG)



Lidija Vujacic


STOP ZA GRAND PARADU

Pobjeda Severine Vuckovic na "Dori" numerom koja se opasno priblizila granici muzickog (ne)ukusa, te ucestvovanje niza folk pjevaca na "Beoviziji" bjelodano pokazuju da su turbo-folk i njegove mutirane varijante i konacno zagospodarile estradnim nebom cjelokupnog Balkana. Za divno cudo, Crna Gora je ovoga puta ostala po strani - iako su ispisnici "Grand parade" i dalje dominantna muzicka podgrupacija u nas, "Montevizija" je dokazala postojanje urbane komponente ovdasnje scene.

"Od prvog trenutka kada su kompozitori i tekstopisci novokomponovane muzike poceli da se okrecu savremenim temama, i od casa kada su izvodjaci zamijenili svoju narodnu nosnju i svecana odijela modernom odjecom, novokomponovana narodna muzika bila je na putu da prosiri analogiju biljezenu od strane ucenih posmatraca, analogiju putanje od Nesvila do Brodveja" - pisao je u svom magistarskom radu "Turbo folk i turbo srpstvo" Eric Gordy, americki teoreticar kulture koji je u periodu 1991. - 1994. u Jugoslaviji proucavao fenomen turbo-folka. Po njemu, ovaj rogobatni "amalgam muzickih i vizuelnih stilova" bio je "osudjen na sirenje polja djelovanja", jer su narodni elementi zamijenjeni simbolima zapadnih komercijalnih pop stilova, na nacin kako su ih dozivljavali stanovnici brdovitog Balkana.

U odnosu na prvi arhetipski turbofolk spot Ivana Gavrilovica, "200 na sat", te hedonisticki proglas "Koka-kola, marlboro, suzuki... Nikom nije lepse nego nama", turbo-folk je izmijenio pojavni oblik i nacin djelovanja. Preselio se iz zadimljenih disko / folkoteka u udarne termine jedine regionalne televizije, lukavo se zaklonivsi iza globalnog trenda - upotrebe etno motiva, koristeci ga kao opravdanje za hiperprodukciju besmislenih, a po pravilu opsteprihvacenih ostvarenja.

"Muzika je, kao uostalom i sve drugo, u modernom potrosackom drustvu postala roba, odnosno unosan proizvod kojeg kreiraju, kako globalni uticaji preko masovnih medija, tako i lokalni ambijent i postojeci kulturni milje" - istice antropolog mr. Lidija Vujacic. Po njenom misljenju, izbor konzumacije muzike, koja je u skladu sa potrebama i vrijednosnim kriterijumima pojedinca, vrlo cesto pada na specificne "balkanske ritmove za koje se tesko moze reci da imaju bilo kakve veze sa ukusom, kvalitetom, ali i logikom". Vujacic precizira da "takva jednostavna zabava za sobom povlaci i kvaziumjetnicku orijentaciju, manire, motivaciju i postaje sredstvo identifikacije i socijalizacije, posebno kada je rijec o mladjoj populaciji".

Da je modificirani turbo-folk osvojio i dojucerasnje tabu pozicije pokazuje ovogodisnja "Beovizija", jer su ucesce na polufinalnom takmicenju za izbor predstavnika SCG na "Evroviziji" najavili i Ana Bekuta, Luis i "Zvijezde Granda". U gomili izvodjaca koji ce na toj manifestaciji pokusati da kvalitetom zauzdaju mocnu masineriju su i predani bastinici tradicionalnog zvuka, grupa "Biber".

"'Beovizija' je presjek muzike koju trenutno imamo. Na zalost, jedan mainstream je zamijenio drugi" - iskren je Rastko Aksentijevic, vodja sastava cija se pjesma "Turta" pojavila na prestiznoj "Buddha Bar" kompilaciji. On kaze da je svjesno odlucio da "stane na crtu" jer nije zelio da prizna pobjedu ljudima "koji spajaju nespojive stvari, posto nemaju osjecaj gdje je granica od koje nesto lijepo, kao sto je etno muzika, postaje svoja karikatura".

Iz Srbije se muzicka posast odavno prosirila ex-YU zemljama, pokazujuci kako se doskorasnja braca valjano razumiju. Iz zagrebackih kafica treste narodnjaci, Seka Aleksic je docekana u Splitu kao olimpijska sampionka, a "Seve Nacionale" se plasirala na "Eurosong" izvodeci pjesmu "Moja stikla", cijeg bi se sklopa postidjeli i najrigidniji turbo-folkeri. Kompozicija Borisa Novkovica, za koju aranzman potpisuje Goran Bregovic, podigla je veliku prasinu, jer je, kako podsmjesljivo navode beogradski mediji, "sastavljena od srpskih poskocica".

"U opcoj poplavi neukusa i nasilne balkanizacije, koja se probila u sve pore naseg zivota, ne cudi me Severinin eksces" - kazao je po zavrsetku "Dore" gradski vijecnik Splita Luka Podrug, analizirajuci numeru koju hrvatski web-portali najcesce opisuju rijecima "nakaradno, sramotno, ekscesno".

Nedavno odrzana "Montevizija" je uveliko odstupila od okruzenja, jer se opseg prikazanog uglavnom kretao u domenu pop-rocka. No, i pored nesumnjivog kvaliteta, srbijanskim dnevnim novinama mnogo je zanimljivija bila tvrdnja koju je u "Nedjeljnom popodnevu" TVCG izrekla vokalna solistkinja grupe "Krug" Svetlana Kalezic Radonjic. U kratkom intervjuu ona je, pored ostalog, istakla da je "'Montevizija' bila kao kakva gitarijada, a 'Beovizija' ce biti prava "Grand parada", te da "vidi kako zivi u zdravom drustvu".

Upravo su ove sentence bile inicijalna kapsla za novi obracun na forumu sajta drzavne srbijanske televizije. U anticrnogorskom maniru poznatom jos iz "No Name" slucaja pominjane su "hijenski nakezene voditeljke", "cobanski govor dobrog Feddyja", te "nacionalna tragedija i nemoc" ako se ne posalje srpski predstavnik na ESC. Posebna paznja bila je posvecena vjerskoj pripadnosti domacina emisije, a kao jedna od zamjerki pjevacici "Kruga" navodjeno je to sto je na nastupu nosila "zelenu odezdu i pletenicu".

"Praveci paralelu izmedju svoje glave, iscrpljene pri kraju radnog dana, i najveceg dijela balkanskog prostora istrosenog od kriza, trzavica i potresa, pitam se da li nam se, na kolektivnom planu, desilo to isto - da su nam se glave toliko zamorile da vise ne mogu da prime nista sto nije lako svarljivo" - kaze za Monitor Svetlana Kalezic Radonjic, inace asistent na Filozofskom fakultetu u Niksicu, precizirajuci da se najveci dio balkanskog zivlja, "cak i na zvanicnom, festivalskom nivou, osvjezava folk-limunadom jer, sveden na kvalitativnu cetvrtinu onoga sto je nekada bio, nije u stanju da se izbori sa ozbiljnijim sadrzajima".

Mr. Lidija Vujacic objasnjava da muzicka slika (ne)ukusa uvijek vuce analogiju sa aktuelnim drustvenim momentom. "Zelja za kopiranjem, nedovoljno obrazovanje, medijska eksplozija i, gotovo, politicka strategija da se nametne i popularise los kvalitet, samo su jedna od posljedica krize kroz koje citav region prolazi u zadnje dvije decenije. Teska svakodnevnica, opterecena socijalnim problemima i kulturnim i vrijednosnim trazenjima, kamuflira se frivolnim sadrzajima, narocito muzickim", veli.

Po njenom misljenju, jedini djelotvorni lijek od utapanja ili izbjegavanja diktata aktuelne muzicke (ne)kulture lezi u "prepoznavanju individualnih, unutrasnjih potreba suptilnijeg izraza, a ne slijepo prihvatanje vanjskih autoriteta koji to ne zasluzuju". Sudeci po "Monteviziji", reklo bi se da se muzicki dio Crne Gore izjasnio da je doslo vrijeme da se misli sopstvenom glavom, svoj na svome. Ostatak drzave na takvu ce odluku pricekati do kraja maja.


Lidija Vujacic


Lidija Vujacic


Autor:

Zeljko Milovic, Bar, SCG
z.milovic@cg.yu







Davor Matosevic - videos
Reklamno mjesto 5
Rock Otocec 2010
Reklamno mjesto 6
Web portal Pljuga
Reklamno mjesto 7

Andjelko Jurkas (HR) - Bez rocka trajanja (Knjiga + CD)
Reklamno mjesto 8
Gary Talley (USA) - Guitar Playing for Songwriters
Reklamno mjesto 9

Hosting sponzor:

Barikada - facebook group





© Copyright by Dragutin Matosevic. All rights reserved (2004 -